Aanleiding is de commotie die is ontstaan nadat eerder deze week de nieuwe locatie voor de automarkt bekend werd. De BAU heeft haar zinnen gezet op verplaatsing naar de voormalige bloemenveiling van Bemmel. Niet alleen vindt ze dat de locatie nabij de grens met Duitsland letterlijk meer tegemoet komt aan de vooral Poolse handelaren op de automarkt, maar ook zou de reputatie van Beverwijk met zijn zwarte markt negatief zijn. Op 1 maart 2012 zou daarom ‘Bemmel’ van start moeten gaan.

Volgens Wouter Raaphorst, projectmanager van  Automotive Trade Support, heeft de gemeente Utrecht de locatie Bemmel op een aantal redenen laten afvallen. Zo waren de investeringen om het terrein geschikt te maken voor de automarkt te hoog (negen à elf miljoen euro, versus vier miljoen voor Beverwijk). Ook de termijn van realisatie was te lang, terwijl verder de lokale verkeerssituatie minder gunstig was dan in Beverwijk.

Het argument van de betere locatie in oostelijk Nederland is volgens Raaphorst betrekkelijk: "Als je zestienhonderd kilometer vanuit Polen hebt gereden om naar Utrecht te komen, kunnen die zestig kilometer extra naar Beverwijk er ook nog wel bij." Tegen negatieve imago’s is het lastig vechten, erkent Raaphorst, maar de koppeling van de automarkt aan de bazaar van Beverwijk is zijns inziens onterecht.  "De bazaar is in het weekeinde, de automarkt op dinsdag. Bovendien zitten we straks op het parkeerterrein ten noorden van het gebouw, met een brede gracht ertussen."

Automotive Trade Support wil de komende dagen "eerst de gemoederen laten afkoelen." Aansluitend moet een gesprek met het BAU-bestuur plaatsvinden "en dan zal de ratio het vast en zeker winnen van de emotie." Op de uitnodiging voor zo’n onderhoud is van BAU-zijde nog niet gereageerd, stelt Raaphorst. Desgevraagd zegt Leen Büchner, vice-voorzitter van de BAU, zeker in te gaan op de uitnodiging. "En dan stellen we Vestering (directeur van VWE, red.) voor de keus: meewerken aan verplaatsing van de automarkt naar Bemmel of vasthouden aan  Beverwijk en dan voor de vierde keer op zijn gezicht gaan." Daarmee duidt Büchner op eerder, mislukte pogingen van VWE om de automarkt elders onder te brengen. Büchner zegt dat het persbericht, eerder deze week, over de verplaatsing naar Beverwijk "als een donderslag bij heldere hemel kwam. We hebben het ervaren als een dolkstoot in de rug."

Het BAU-bestuur zou van diverse providers telefoontjes hebben gehad met voorstellen om VWE op te volgen, mocht er een automarkt in Bemmel komen. Voor Büchner staat één dign als een paal boven water: "Er is in Nederland geen plaats voor twee automarkten."

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding