Voor de derde maal in het 25-jarig bestaan van de verkiezing Zakenauto van het Jaar haalt de BMW 5-serie de titel binnen. De jury liet in de einduitslag weinig ruimte voor twijfel. Met een forse voorsprong in cijfers troefde de BMW de nummer twee (Volkswagen Polo) af. En de populaire Polo, een auto uit het zogenoemde B-segment,  laat op zijn beurt de Fiat 500 achter zich. De Fiat is nog kleiner en behoort in het A-segment. Zakenauto’s komen allang niet meer alleen uit de D- en E-segmenten, dat bewijzen de Polo en de 500. Beide auto’s onderstrepen de democratisering van de zakenauto, ze zijn geliefd bij werknemers, werkgevers, leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders vanwege hun uitstekende prijs/prestatieverhouding. Zuinig, graag gezien met een hoge restwaarde, dat maakt deze auto’s populair bij grote groepen. De trend die de Nederlandse automarkt sinds enige jaren laat zien is kleiner (zuiniger) maar niet minder luxe.

De jury bestaat uit directieleden van de vier grootste leasemaatschappijen in Nederland,  vier grote (inter)nationale fleetowners en vier autojournalisten en wordt voorgezeten door hoofdredacteur Peter Brouwer van het vakblad Automobiel Management, initiator van de prijs. Deze experts kozen voor de BMW 5-serie om het uitstekende innovatieve Efficient Dynamics, waarmee het Duitse merk duurzaamheid en sportiviteit (en marketing) weet te combineren.

Runner up in de zakelijke markt werd de Lexus CT200h. Dezelfde jury als bij de zakenautoverkiezing koos deze auto met hybride aandrijving tot de winnaar van de zogenaamde AMbitie.  De jury was onder de indruk van de snelheid waarmee het Japanse premiummerk de compacte Lexus in relatief grote getale in de markt heeft weten te zetten, op een manier die ook acceptabel is voor de zakelijke markt. De jury zegt wel benieuwd te zijn naar de prestaties van het dun bezaaide dealernetwerk voor Lexus in Nederland. Met elf vestigingen is het een van de kleinste dealercorpsen.  Dat deze jury geloof heeft in meer duurzame vervoersoplossingen blijkt ook uit de tweede plaats voor de Nissan Leaf. Deze volektrische auto kreeg het volste vertrouwen van de vakjury.