Dat heeft het economische bureau van ING becijferd in een afgelopen woensdag verschenen rapport.

Naar schatting komen de nieuwverkopen in 2012 uit op 475.000 stuks. Voor dit jaar hebben de economen de verwachting neerwaarts bijgesteld met zo’n 10.000 auto’s tot 540.000 exemplaren. ,,De bereidheid van consumenten om grote aankopen te doen is de afgelopen maanden in rap tempo gedaald”, stelt Max Erich, auto-analist bij ING.

De verwachte daling in registraties doet het ergste vermoeden voor de winstgevendheid van dealerbedrijven. Het gemiddelde rendement staat dit jaar, ondanks de hoge aantallen, wederom onder druk. Volgens de BOVAG branchebarometer daalde het gemiddelde rendement over de eerste helft van 2011 naar 1,42% (was 1,87% in H1 2010). Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s nam in diezelfde periode juist met bijna 22% toe. Vaak neemt het rendement in de tweede helft van het jaar verder af, waardoor het gemiddelde over geheel 2011 vermoedelijk onder de 1% uitkomt. Marges op nieuwe auto’s blijven structureel laag.

Geen wonder daarom dat dealerbedrijven alternatieven zoeken voor groei. Vooral de werkplaats staat hierbij in het middelpunt van de belangstelling. Veel merkdealers ontwikkelen universele (niet merkgebonden) aftersales activiteiten (reparatie en onderhoud) om hun markt te vergroten. Nu nieuwe auto’s steeds minder onderhoud nodig hebben en het aandeel kleine auto’s toeneemt, krijgt de merkgebonden werkplaats het namelijk moeilijker. Dit terwijl de winstgevendheid wel steeds meer leunt op aftersales. Door universele werkplaatsen te creëren kunnen dealers meer merken bedienen en maken zij meer kans bezitters van oudere auto’s binnen te halen.

Marinus van der Meer, sectormanager Automotive bij de ING: "Het potentiële wagenpark wordt op deze wijze vele malen groter. De gang naar universele activiteiten vereist echter wel een andere marktbenadering dan dealers gewend zijn. Dealers die hun eigen werkplaatsconcept opzetten zullen hun marketinginspanningen moeten verhogen om nieuwe klanten de werkplaats binnen te halen." Naast het grotere belang van naamsbekendheid zal bijvoorbeeld ook e-commerce op dit vlak een belangrijke rol gaan spelen.