Economische crisis veroorzaakt achterstallig onderhoud

Ruim tien procent van de Nederlandse auto’s rijdt rond met achterstallig onderhoud door de economische crisis.

Eigenaars hebben als gevolg van de economische crisis onderhoud aan hun auto uitgesteld of zelfs helemaal geen onderhoud verricht. Dat blijkt uit een onderzoek dat Multiscope in opdracht van AD Benelux uitvoerde onder ruim vijfhonderd autobezitters. Opvallend is dat met name dertigers en veertigers het onderhoud aan hun auto uitstellen of niet uitvoeren: respectievelijk dertien procent en veertien procent. Autobezitters boven de 65 blijken het meest consequent als het gaat om het onderhoud van hun auto. Binnen deze groep stelt slechts 3,6 procent onderhoud uit of af.

Autobezitters onderschatten de noodzaak van regelmatig onderhoud aan hun auto en dit kan volgens AD gevaarlijke situaties opleveren op de weg. Doorrijden met kapotte verlichting, versleten banden of slecht functionerende remsystemen kan ernstige materiële en immateriële schade veroorzaken. Bovendien leidt achterstallig onderhoud uiteindelijk vaak tot relatief hogere reparatiekosten. "Denk daarbij bijvoorbeeld aan de distributieriem", zegt Hans Zonneveld, operationeel formulemanager van AD Benelux. "Een professionele monteur kan slijtage tijdig vaststellen en de distributieriem vervangen. Een kostbare reparatie, maar afwachten tot de motor vastloopt als gevolg van een doorgesleten distributieriem, valt vele malen duurder uit."

"Er rijden ongeveer acht miljoen auto’s rond in Nederland. Op basis van ons onderzoek zou dat betekenen dat er zo’n achthonderdduizend auto’s rondrijden met achterstallig onderhoud", zegt Henk Kromhout, directeur van AD Benelux. "Automobilisten moeten zich realiseren dat het uitstellen of afstellen van onderhoud gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Ook in economisch zwaardere tijden is het cruciaal dat onderhoud doorloopt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Onderhoud is behoorlijk prijzig geworden en je kan je Euro maar 1 x uitgeven , maar men kan vaak wel geld uitgeven aan dure LM velgen/navigatiesystemen etc daar is vaak nl wel geld voor ???

Geplaatst door: marcel op

De APK keuring blijkt wederom zijn doel niet te halen.

Geplaatst door: apk op

Dat achterstallig onderhoud tot gevaarlijke situaties zal leiden lijkt mij sterk overdreven. Een APK waarbij niet eens naar schokbrekers gekeken kan worden omdat daar nog steeds geen regels voor bestaan is veel gevaarlijker. Ik heb ook nog nooit een garage gezien welke de remvloeistof controleerde. Garages laten daarmee veiligheid en omzet liggen.

Geplaatst door: Pijl op
Economische crisis veroorzaakt achterstallig onderhoud - Automobielmanagement.nl

Economische crisis veroorzaakt achterstallig onderhoud

Ruim tien procent van de Nederlandse auto’s rijdt rond met achterstallig onderhoud door de economische crisis.

Eigenaars hebben als gevolg van de economische crisis onderhoud aan hun auto uitgesteld of zelfs helemaal geen onderhoud verricht. Dat blijkt uit een onderzoek dat Multiscope in opdracht van AD Benelux uitvoerde onder ruim vijfhonderd autobezitters. Opvallend is dat met name dertigers en veertigers het onderhoud aan hun auto uitstellen of niet uitvoeren: respectievelijk dertien procent en veertien procent. Autobezitters boven de 65 blijken het meest consequent als het gaat om het onderhoud van hun auto. Binnen deze groep stelt slechts 3,6 procent onderhoud uit of af.

Autobezitters onderschatten de noodzaak van regelmatig onderhoud aan hun auto en dit kan volgens AD gevaarlijke situaties opleveren op de weg. Doorrijden met kapotte verlichting, versleten banden of slecht functionerende remsystemen kan ernstige materiële en immateriële schade veroorzaken. Bovendien leidt achterstallig onderhoud uiteindelijk vaak tot relatief hogere reparatiekosten. "Denk daarbij bijvoorbeeld aan de distributieriem", zegt Hans Zonneveld, operationeel formulemanager van AD Benelux. "Een professionele monteur kan slijtage tijdig vaststellen en de distributieriem vervangen. Een kostbare reparatie, maar afwachten tot de motor vastloopt als gevolg van een doorgesleten distributieriem, valt vele malen duurder uit."

"Er rijden ongeveer acht miljoen auto’s rond in Nederland. Op basis van ons onderzoek zou dat betekenen dat er zo’n achthonderdduizend auto’s rondrijden met achterstallig onderhoud", zegt Henk Kromhout, directeur van AD Benelux. "Automobilisten moeten zich realiseren dat het uitstellen of afstellen van onderhoud gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Ook in economisch zwaardere tijden is het cruciaal dat onderhoud doorloopt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Onderhoud is behoorlijk prijzig geworden en je kan je Euro maar 1 x uitgeven , maar men kan vaak wel geld uitgeven aan dure LM velgen/navigatiesystemen etc daar is vaak nl wel geld voor ???

Geplaatst door: marcel op

De APK keuring blijkt wederom zijn doel niet te halen.

Geplaatst door: apk op

Dat achterstallig onderhoud tot gevaarlijke situaties zal leiden lijkt mij sterk overdreven. Een APK waarbij niet eens naar schokbrekers gekeken kan worden omdat daar nog steeds geen regels voor bestaan is veel gevaarlijker. Ik heb ook nog nooit een garage gezien welke de remvloeistof controleerde. Garages laten daarmee veiligheid en omzet liggen.

Geplaatst door: Pijl op