Positief nieuws is er over de omzet, want die is dit jaar tot nu toe met 4,4 procent gestegen, blijkt uit cijfers van Bovag Autodealers en ASE/Demac. De opwaartse omzettrend in de jongste Branche Barometer komt volgens beide partijen bijna geheel voor rekening van de nieuwverkoop. Omdat het echter veelal gaat om de A- en B-segmenten, met lagere marges, gaat de brutowinst niet in hetzelfde percentage mee omhoog. Marge verkleinend zijn ook de acties met kortingen om consumenten over de streep te trekken.

Opvallend is de analyse van Bovag en ASE/Demac dat bij de dealers met name de after sales – "de kurk waar het dealerbedrijf op draait" – slecht(er) presteert. "Er worden minder uren verkocht met als gevolg minder onderdelen." Gevolg: 4,2 procent minder omzet uit de werkplaats dan in de eerste drie kwartalen vorig jaar. Hans Bresser, manager Bovag Autodealers: "We zien nu al in de Branche Barometer dat de aftersales omzet terugloopt. Dat zal door de economische situatie waarin we verkeren alleen maar toenemen. Consumenten houden hun hand op de knip. Dat betekent ook dat ze een onderhoudsbeurt van hun auto uitstellen of zelfs overslaan. Dit gaat het dealerbedrijf merken."

Eerder deze week maand publiceerde Bovag al een persbericht over de APK-afkeurpunten. Uit de top vijf blijkt dat veel automobilisten beknibbelen op klein onderhoud; de verlichting was in maar liefst 27 procent van de gevallen een reden tot afkeur of reparatie. Uit de poll die Automobiel Management momenteel wijdt aan dit thema blijkt dat twee derde van de stemmers verwacht dat komend jaar de consument zwaar gaat beknibbelen op reparatie en onderhoud.