De initiatiefnemers vrezen, aldus woordvoerder Jeroen Bosma, het slachtoffer te worden van "de aanhoudende onzekerheid, tegenstrijdige berichtgeving en belangenverstrengeling" rond de verhuizing van de automarkt Utrecht,

De Belangenvereniging Automarkt Utrecht (BAU) focust zich volgens Bosma nog steeds op de veiling in het Gelderse Bemmel als alternatieve locatie. Die vestigingsplek is volgens de BIAN inmiddels een gepasseerd station. "De lokale politiek is niet van plan om het onderwerp op de agenda te zetten, na het al eerder te hebben afgeserveerd. Doordat een aantal bestuursleden van de BAU getracht heeft om op persoonlijke titel in Bemmel een eigen automarkt te realiseren, heeft de BAU verzuimd samenwerking te zoeken met andere partijen voor haalbare alternatieven."

De BAIN zet vooralsnog in op het alternatief Beverwijk, waar volgens planning in april de automarkt van start gaat. Ze wil echter nog wel praten over een Duits alternatief – Emsbüren, net over de grens. "Maar dan moet er wel snel wat gebeuren. Er ligt nu alleen nog maar een nat weiland."

Bosma meent een groot gedeelte van de BAU-leden mee te kunnen krijgen in de nieuwe vereniging. "Wij zijn zelf ook BAU-leden, maar de halsstarrigheid waarmee het bestuur vasthoudt aan Bemmel gaat omzet kosten. Bemmel is een gesloten deur." De BAIN zegt binnenkort andere BAU-leden te gaan benaderen voor een andere koers. "De gemeente Utrecht moet bijvoorbeeld de klanten laten weten waar ze nu terecht kunnen. Daarnaast willen we meepraten over de inrichting van het terrein in Beverwijk. Anders kunnen we ons in april aan het hek melden en maar afwachten hoe de zaak er voor staat."

Tot de oprichting van de vereniging is voltooid (streefdatum: 1 april 2012) en de leden een dagelijks bestuur kunnen benoemen, zal de vereniging BAIN worden vertegenwoordigd door Jeroen Bosma van autobedrijf Bosma – autoexport.nl en Ton van Haaren onder andere  oud-directeur Inalfa Roof Systems BV en voorzitter van NEVAT Holland Automotive.

Met het oog op de toekomst wil de vereniging zich niet beperken tot de belangen van automarktdeelnemers. Ook samenwerking met andere verenigingen, instanties of bedrijven actief in de internationale autohandel is een mogelijkheid. Op die manier hoopt de BAIN op alle niveaus binnen de automotive branche een gesprekspartner te zijn inzake de bevordering en ondersteuning van internationale autoverkopen.