BAU beschuldigd van belangenverstrengeling

Een aantal autobedrijven van de Utrechtse Automarkt heeft de Belangenvereniging Internationale Autohandel Nederland (BIAN) opgericht.

De initiatiefnemers vrezen, aldus woordvoerder Jeroen Bosma, het slachtoffer te worden van "de aanhoudende onzekerheid, tegenstrijdige berichtgeving en belangenverstrengeling" rond de verhuizing van de automarkt Utrecht,

De Belangenvereniging Automarkt Utrecht (BAU) focust zich volgens Bosma nog steeds op de veiling in het Gelderse Bemmel als alternatieve locatie. Die vestigingsplek is volgens de BIAN inmiddels een gepasseerd station. "De lokale politiek is niet van plan om het onderwerp op de agenda te zetten, na het al eerder te hebben afgeserveerd. Doordat een aantal bestuursleden van de BAU getracht heeft om op persoonlijke titel in Bemmel een eigen automarkt te realiseren, heeft de BAU verzuimd samenwerking te zoeken met andere partijen voor haalbare alternatieven."

De BAIN zet vooralsnog in op het alternatief Beverwijk, waar volgens planning in april de automarkt van start gaat. Ze wil echter nog wel praten over een Duits alternatief – Emsbüren, net over de grens. "Maar dan moet er wel snel wat gebeuren. Er ligt nu alleen nog maar een nat weiland."

Bosma meent een groot gedeelte van de BAU-leden mee te kunnen krijgen in de nieuwe vereniging. "Wij zijn zelf ook BAU-leden, maar de halsstarrigheid waarmee het bestuur vasthoudt aan Bemmel gaat omzet kosten. Bemmel is een gesloten deur." De BAIN zegt binnenkort andere BAU-leden te gaan benaderen voor een andere koers. "De gemeente Utrecht moet bijvoorbeeld de klanten laten weten waar ze nu terecht kunnen. Daarnaast willen we meepraten over de inrichting van het terrein in Beverwijk. Anders kunnen we ons in april aan het hek melden en maar afwachten hoe de zaak er voor staat."

Tot de oprichting van de vereniging is voltooid (streefdatum: 1 april 2012) en de leden een dagelijks bestuur kunnen benoemen, zal de vereniging BAIN worden vertegenwoordigd door Jeroen Bosma van autobedrijf Bosma – autoexport.nl en Ton van Haaren onder andere  oud-directeur Inalfa Roof Systems BV en voorzitter van NEVAT Holland Automotive.

Met het oog op de toekomst wil de vereniging zich niet beperken tot de belangen van automarktdeelnemers. Ook samenwerking met andere verenigingen, instanties of bedrijven actief in de internationale autohandel is een mogelijkheid. Op die manier hoopt de BAIN op alle niveaus binnen de automotive branche een gesprekspartner te zijn inzake de bevordering en ondersteuning van internationale autoverkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik ben bang dat de Automarkt gewoon van Nederlandse bodem gaat verdwijnen.In Bemmel is inderdaad nog niets rond wat gewoon jammer is want de lokatie voor een markt is ook erg bepalend. Bemmel ligt dicht bij de grens en Beverwijk is een goede lokatie voor als je auto’s naar Engeland wilt exporteren.Het is gewoon jammer dat niet alle ondernemers op de markt op 1 lijn zitten. Met zijn allen vasthouden aan een goede lokatie en anders “VOLHOUDEN BIJ DE GEMEENTE DAT WIJ NIET WEGGAAN” Maar helaas zijn er nu mensen die denken dat Beverwijk toekomst bied.Ik hoop het maar heb sterk mijn twijfels want hier is al meerdere keren geprobeerd een markt op te zetten.En het ligt bijna aan de zee leuke lokatie voor handel in boten maar niet voor auto’s. Beverwijk is de zwarte markt en daar hoort de autohandel dus binnenkort ook bij als het echt doorgaat.Het is inmiddels gewoon een strijd geworden tussen VWE en de Bau en nu ook nog BIAN.Geloof mij dat als er geen betere Lokatie komt dan Beverwijk het allemaal op niets uitloopt .

Geplaatst door: Bakker op
BAU beschuldigd van belangenverstrengeling - Automobielmanagement.nl

BAU beschuldigd van belangenverstrengeling

Een aantal autobedrijven van de Utrechtse Automarkt heeft de Belangenvereniging Internationale Autohandel Nederland (BIAN) opgericht.

De initiatiefnemers vrezen, aldus woordvoerder Jeroen Bosma, het slachtoffer te worden van "de aanhoudende onzekerheid, tegenstrijdige berichtgeving en belangenverstrengeling" rond de verhuizing van de automarkt Utrecht,

De Belangenvereniging Automarkt Utrecht (BAU) focust zich volgens Bosma nog steeds op de veiling in het Gelderse Bemmel als alternatieve locatie. Die vestigingsplek is volgens de BIAN inmiddels een gepasseerd station. "De lokale politiek is niet van plan om het onderwerp op de agenda te zetten, na het al eerder te hebben afgeserveerd. Doordat een aantal bestuursleden van de BAU getracht heeft om op persoonlijke titel in Bemmel een eigen automarkt te realiseren, heeft de BAU verzuimd samenwerking te zoeken met andere partijen voor haalbare alternatieven."

De BAIN zet vooralsnog in op het alternatief Beverwijk, waar volgens planning in april de automarkt van start gaat. Ze wil echter nog wel praten over een Duits alternatief – Emsbüren, net over de grens. "Maar dan moet er wel snel wat gebeuren. Er ligt nu alleen nog maar een nat weiland."

Bosma meent een groot gedeelte van de BAU-leden mee te kunnen krijgen in de nieuwe vereniging. "Wij zijn zelf ook BAU-leden, maar de halsstarrigheid waarmee het bestuur vasthoudt aan Bemmel gaat omzet kosten. Bemmel is een gesloten deur." De BAIN zegt binnenkort andere BAU-leden te gaan benaderen voor een andere koers. "De gemeente Utrecht moet bijvoorbeeld de klanten laten weten waar ze nu terecht kunnen. Daarnaast willen we meepraten over de inrichting van het terrein in Beverwijk. Anders kunnen we ons in april aan het hek melden en maar afwachten hoe de zaak er voor staat."

Tot de oprichting van de vereniging is voltooid (streefdatum: 1 april 2012) en de leden een dagelijks bestuur kunnen benoemen, zal de vereniging BAIN worden vertegenwoordigd door Jeroen Bosma van autobedrijf Bosma – autoexport.nl en Ton van Haaren onder andere  oud-directeur Inalfa Roof Systems BV en voorzitter van NEVAT Holland Automotive.

Met het oog op de toekomst wil de vereniging zich niet beperken tot de belangen van automarktdeelnemers. Ook samenwerking met andere verenigingen, instanties of bedrijven actief in de internationale autohandel is een mogelijkheid. Op die manier hoopt de BAIN op alle niveaus binnen de automotive branche een gesprekspartner te zijn inzake de bevordering en ondersteuning van internationale autoverkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik ben bang dat de Automarkt gewoon van Nederlandse bodem gaat verdwijnen.In Bemmel is inderdaad nog niets rond wat gewoon jammer is want de lokatie voor een markt is ook erg bepalend. Bemmel ligt dicht bij de grens en Beverwijk is een goede lokatie voor als je auto’s naar Engeland wilt exporteren.Het is gewoon jammer dat niet alle ondernemers op de markt op 1 lijn zitten. Met zijn allen vasthouden aan een goede lokatie en anders “VOLHOUDEN BIJ DE GEMEENTE DAT WIJ NIET WEGGAAN” Maar helaas zijn er nu mensen die denken dat Beverwijk toekomst bied.Ik hoop het maar heb sterk mijn twijfels want hier is al meerdere keren geprobeerd een markt op te zetten.En het ligt bijna aan de zee leuke lokatie voor handel in boten maar niet voor auto’s. Beverwijk is de zwarte markt en daar hoort de autohandel dus binnenkort ook bij als het echt doorgaat.Het is inmiddels gewoon een strijd geworden tussen VWE en de Bau en nu ook nog BIAN.Geloof mij dat als er geen betere Lokatie komt dan Beverwijk het allemaal op niets uitloopt .

Geplaatst door: Bakker op