Dat meldt woordvoerder Daniëlle Dear van Ginaf desgevraagd. Het bedrijf is bezig met het opstarten van de nieuwe business nadat het eind december na een faillissement een doorstart kon maken dankzij de Chinese financier CHTC. Dat bedrijf is onderdeel van de China Hi-Tech Group Company, een bedrijf dat zijn oorsprong kent in de textielmachines, maar ook al enige tijd actief is in de automobielbranche met stadsbussen en lichte en zwaardere bedrijfswagens. CHTC nam niet de schulden over maar wel de debiteuren, waardoor het bedrijf weer kan functioneren.

Men komt met een  wijziging in de productstrategie. "De huidige directie, waarin ook een afgevaardigde van de Chinese financier zitting heeft, is nu bezig met het bepalen van het juiste productaanbod voor de toekomst. Dat aanbod zal een aanpassing ondergaan." De keuzes die men maakt zijn cruciaal voor de huidige situatie bij Ginaf omdat het productaanbod bepaalt met welke leveranciers nieuwe contracten moeten worden gesloten. "Door het faillissement zijn alle contracten gestopt. Nu we doorstarten moeten we nieuwe contracten sluiten maar de keuze voor het productgamma bepaalt in hoge mate met welke leveranciers dat moet gebeuren. Op dit moment  zitten we eigenlijk in een soort vacuüm."  Van alle ontslagen medewerkers (ongeveer 65 man) is veertig man inmiddels weer terug aangenomen, aldus Dear.

Hytruck, de Nederlandse ontwikkelaar van elektrische vrachtauto’s, had vorig jaar een deal gesloten met Ginaf over de productie van de Hytrucks. Door het faillissement van Ginaf is ook die deal op losse schroeven komen te staan. Hytruck zegt erover in gesprek te zijn met de nieuwe directie van Ginaf. "Ze zijn wat ons betreft nog steeds de goede partij. En zo niet, als ze bijvoorbeeld niet kunnen bouwen met DAF, zullen we een andere oplossing zoeken. Er zijn in Nederland wel alternatieven en die hebben we ook al klaar staan", aldus woordvoerder Eric Beers van Hytruck.