Dat blijkt uit de jaarcijfers die DAF Trucks bij de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd. Ondanks de sterke stijging van winst en omzet was 2011 toch een ‘uitdagend jaar’. In de tweede helft van het jaar nam de groei af omdat sommige vervoerders afwachtend werden bij het investeren in nieuwe trucks als gevolg van de economische omstandigheden. DAF’s marktaandeel in de Europese Unie steeg echter van 15,2% tot 15,5%; een record in de geschiedenis van de onderneming. DAF claimt marktleider te zijn in Nederland, België, Groot-Brittannië, Polen en Hongarije en is het grootste importmerk in Duitsland en Frankrijk.

Buiten Europa vertoonde DAF vorig jaar sterke groei in Rusland, Turkije, het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Recent werd begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in Brazilië.

DAF Trucks leverde het afgelopen jaar in totaal zo’n 42.250 zware trucks af, een stijging van 66% ten opzichte van 2010, toen 25.400 DAF trucks in de klasse boven 15 ton werden afgeleverd. Gemiddeld had DAF in 2011 in totaal (Eindhoven, het Belgische Westerlo en de verkoopvestigingen in de diverse landen) 7.660 medewerkers (fte’s) in dienst. Dat zijn er ruim 1.400 meer ten opzichte van het gemiddelde een jaar eerder (6.200 fte’s).

Dat de groei van DAF in de tweede helft van 2011 sterk verminderde, was reeds bekend. De afgelopen vijf maanden kondigde DAF twee keer een productiebeperking aan, nadat in het jaar daarvoor vijf opeenvolgende productieverhogingen hadden plaats gevonden. Momenteel worden bij DAF Trucks 164 trucks per dag gemaakt, waarvan 142 in Eindhoven en 22 bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië. Het terugbrengen van het productievolume betekende ook dat honderden uitzendkrachten hun baan verloren.

Branchegenoten als Volvo en Scania hebben de afgelopen maanden soortgelijke maatregelen genomen. Scania kondigde eind vorig jaar aan dat bij de vestigingen in Zwolle en Meppel circa 225 flexwerkers hun baan verliezen.

DAF kreeg in het najaar van 2008 veel last van een inzakkende marktvraag, als gevolg van onder meer de kredietcrisis. De omzet daalde in die maanden en in 2009 zeer sterk, maar in 2010, na het schrappen van banen en de invoering van deeltijd-ww, volgde economisch herstel. Aan de hand van de winstcijfers wordt het cyclische karakter van de trucksector heel duidelijk: DAF boekte in 2008 een recordwinst van € 500 mln. Een jaar later was daar nog € 1 mln van over. Sinds 2010 neemt de winst weer geleidelijk toe.

Bron: FD