Golf aan leaseauto’s in de verkoop

Goed nieuws voor consumenten die op zoek zijn naar een jonge occasion: de komende tijd komt er een golf aan leaseauto’s op de markt. In de jaren voor de crisis werden veel leasecontracten gesloten, maar die contracten lopen nu grotendeels af.

2007 en 2008 waren topjaren voor de Nederlandse Autoleasemaatschappijen. In 2007 kwamen er 195.000 nieuwe leaseauto’s bij. In 2008 waren dat er nog eens 185.000. Alleen al bij Leaseplan komen hiervan nu elke maand bijna 3.000 auto’s vrij. Een deel daarvan gaat terug naar het wagenpark. Maar een steeds groter deel wordt verkocht, door de leasemaatschappijen zelf.

Maar niet voor niets verkopen de leasemaatschappijen de auto’s liever zelf. Als ze de oude leaseauto’s naar de handel doorstoten, levert dat veel minder op. Lastige ontwikkeling in dat business-model is dat de occasionmarkt weinig groei vertoont. Het eerste kwartaal is voor de occasionafdelingen van de Nederlandse autobedrijven met een licht afzetplusje geëindigd. In Q1 van dit jaar werden 270.188 occasions door de gezamenlijke autobedrijven verkocht, tegenover 268.617 stuks in het eerste kwartaal van 2011, een stijging van een half procent.

Als het aanbod van gebruikte auto’s toe zal nemen zorgt dit ongetwijfeld voor een daling van de gemiddelde prijzen. En dat is goed nieuws voor de consument.

Golf aan leaseauto’s in de verkoop - Automobielmanagement.nl

Golf aan leaseauto’s in de verkoop

Goed nieuws voor consumenten die op zoek zijn naar een jonge occasion: de komende tijd komt er een golf aan leaseauto’s op de markt. In de jaren voor de crisis werden veel leasecontracten gesloten, maar die contracten lopen nu grotendeels af.

2007 en 2008 waren topjaren voor de Nederlandse Autoleasemaatschappijen. In 2007 kwamen er 195.000 nieuwe leaseauto’s bij. In 2008 waren dat er nog eens 185.000. Alleen al bij Leaseplan komen hiervan nu elke maand bijna 3.000 auto’s vrij. Een deel daarvan gaat terug naar het wagenpark. Maar een steeds groter deel wordt verkocht, door de leasemaatschappijen zelf.

Maar niet voor niets verkopen de leasemaatschappijen de auto’s liever zelf. Als ze de oude leaseauto’s naar de handel doorstoten, levert dat veel minder op. Lastige ontwikkeling in dat business-model is dat de occasionmarkt weinig groei vertoont. Het eerste kwartaal is voor de occasionafdelingen van de Nederlandse autobedrijven met een licht afzetplusje geëindigd. In Q1 van dit jaar werden 270.188 occasions door de gezamenlijke autobedrijven verkocht, tegenover 268.617 stuks in het eerste kwartaal van 2011, een stijging van een half procent.

Als het aanbod van gebruikte auto’s toe zal nemen zorgt dit ongetwijfeld voor een daling van de gemiddelde prijzen. En dat is goed nieuws voor de consument.