Na vijf maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar op 255.177 stuks, tegenover 277.847 stuks in de periode januari tot en met mei van vorig jaar – een daling van 8,2 procent. Met een daling van de autoverkoop werd overigens voor dit jaar wel rekening gehouden. Toch valt het meicijfer tegen gelet op de naderende datum van 1 juli; de dag waarop de CO2-grenswaarden (die bepalend zijn voor het fiscaal beprijzen van nieuwe auto’s) fiks zullen worden verlaagd. Aangezien het vanaf die dag (nog) moeilijker wordt om een auto met lage bijtelling en/of hoge bpm-korting te vinden was meer kooplust verwacht, vooral bij de leasemaatschappijen. "Wellicht dat de maand juni nog voor verrassingen gaat zorgen, het aantal zogenaamde openstaande kentekens van dit moment ligt in ieder geval een kleine 40 procent boven het niveau van precies een jaar geleden. Het Lenteakkoord heeft echter voor veel verwarring gezorgd onder de zakelijke rijders en een aarzelende consument komt nu eenmaal moeilijker tot nieuwe besluiten," aldus marktanalist Clem Dickmann van bureau Aumacon. Tijd om een nieuwe auto vóór 1 juli te bemachtigen is er nog volop; de autodealers hebben dit jaar in juni precies evenveel openstellingdagen als in 2011, 26 stuks – inclusief de zaterdagen. 

Volkswagen verkocht in mei de meeste nieuwe auto’s (5.341 stuks, marktaandeel 11,2%), gevolgd door Opel (4.254/8,9%), Renault (4.137/8,7%), Peugeot (3.618/7,6%) en Ford (3.251/6,8%).

Na vijf maanden bestaat de top-5 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (29.033 stuks, marktaandeel 11,4%), 2. Peugeot (19.840/7,8%), 3. Opel (19.633/7,7%), 4. Ford (19.630/7,7%) en 5. Renault (18.457/7,2%).

Het complete cijferoverzicht is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/