Personeel NedCar stemt voor sociaal convenant

Het personeel van autofabriek NedCar is vandaag (donderdag) massaal akkoord gegaan met het sociaal convenant dat de vakbonden eerder deze week hadden afgesproken met de VDL Groep. Dat heeft vakbond CNV Vakmensen bekendgemaakt.

Circa 91% van het personeel stemde in met de afspraken, die regelen onder welke voorwaarden het NedCar-personeel overgaat naar het Eindhovense familiebedrijf. Belangrijkste afspraak is dat alle 1500 werknemers een werkgarantie krijgen en vóór 1 januari 2015 in dienst treden van VDL-NedCar.

De Eindhovense bussenbouwer en toeleverancier van de automotive neemt zo goed als zeker eind dit jaar NedCar over van Mitsubishi. Eerder deze week werd daarover een principe-overeenkomst bereikt. En afgelopen maandag maakte de Duitse autofabrikant BMW bekend de VDL Groep te hebben uitgekozen om vanaf eind 2014 in Born Mini’s te laten maken.

Daarmee zijn de laatste belemmeringen voor de overname van NedCar verdwenen, al moeten zowel BMW als Mitsubishi nog hun handtekeningen zetten. De goedkeuring van het sociaal convenant door de personeelsleden van NedCar brengt de overname van het autobedrijf opnieuw een stap dichterbij.

Als uitvloeisel van het sociaal akkoord krijgen de werknemers een werkgarantie tot 2021/2022. VDL-NedCar zal immers, zo is het idee, tot die tijd auto’s gaan produceren voor BMW.

In de overbruggingsperiode van 2013-2014 is er inkomenszekerheid voor de werknemers. De VDL vult een WW-uitkering van 70% aan tot het huidige netto jaarinkomen.

Met behulp van een mobiliteitscentrum worden werknemers tijdelijk aan werk geholpen bij bedrijven in Zuid-Nederland of bij ondernemingen van de VDL Groep. Ook zullen honderden werknemers bijgeschoold en opgeleid worden bij fabrieken van BMW en Mini in Duitsland en Groot-Brittannië.

De vakbonden noemen het sociaal convenant ‘een evenwichtig pakket van maatregelen, met ruime gewenningsperioden ‘, waarbij ‘zoet en zuur’ worden gedeeld. Op een aantal punten hebben de werknemers van NedCar wel moeten inleveren. Zo wordt voor het kantoorpersoneel het aantal adv-dagen binnen vier jaar afgebouwd van 13 naar 4 dagen. Voor het productiepersoneel wordt in de periode 2015-2020 het aantal adv-dagen afgebouwd van 21 naar 8 dagen.

Werknemers moeten per dag vijf minuten langer werken, maar kunnen ook weer adv-dagen bijverdienen. VDL wilde een ploegentoeslaggarantieregeling afbouwen, maar die is behouden gebleven. Voor sommige werknemers is de ploegentoeslag zelfs verhoogd. Overwerk op zaterdag wordt minder betaald, op zondag juist meer.

Jean-Marie Severijns, bestuurder van CNV Vakmensen, zegt dat de verslechtering van arbeidsvoorwaarden met name bij het kantoorpersoneel ‘pijn’ heeft gedaan. ‘Maar gelukkig staat daar wel acht jaar werkzekerheid tegenover.’

De insteek van VDL was regelingen en arbeidsvoorwaarden in lijn met het VDL-beleid te formuleren, bijvoorbeeld een koffiepauze van maximaal een kwartier per dag. De bonden daarentegen wilden zoveel mogelijk luxere NedCar-regelingen behouden in combinatie met VDL-afspraken. Beide partijen hebben gegeven en genomen. Severijns: ‘De uitkomst is een evenwichtig compromis.’

Bron: FD

Personeel NedCar stemt voor sociaal convenant - Automobielmanagement.nl

Personeel NedCar stemt voor sociaal convenant

Het personeel van autofabriek NedCar is vandaag (donderdag) massaal akkoord gegaan met het sociaal convenant dat de vakbonden eerder deze week hadden afgesproken met de VDL Groep. Dat heeft vakbond CNV Vakmensen bekendgemaakt.

Circa 91% van het personeel stemde in met de afspraken, die regelen onder welke voorwaarden het NedCar-personeel overgaat naar het Eindhovense familiebedrijf. Belangrijkste afspraak is dat alle 1500 werknemers een werkgarantie krijgen en vóór 1 januari 2015 in dienst treden van VDL-NedCar.

De Eindhovense bussenbouwer en toeleverancier van de automotive neemt zo goed als zeker eind dit jaar NedCar over van Mitsubishi. Eerder deze week werd daarover een principe-overeenkomst bereikt. En afgelopen maandag maakte de Duitse autofabrikant BMW bekend de VDL Groep te hebben uitgekozen om vanaf eind 2014 in Born Mini’s te laten maken.

Daarmee zijn de laatste belemmeringen voor de overname van NedCar verdwenen, al moeten zowel BMW als Mitsubishi nog hun handtekeningen zetten. De goedkeuring van het sociaal convenant door de personeelsleden van NedCar brengt de overname van het autobedrijf opnieuw een stap dichterbij.

Als uitvloeisel van het sociaal akkoord krijgen de werknemers een werkgarantie tot 2021/2022. VDL-NedCar zal immers, zo is het idee, tot die tijd auto’s gaan produceren voor BMW.

In de overbruggingsperiode van 2013-2014 is er inkomenszekerheid voor de werknemers. De VDL vult een WW-uitkering van 70% aan tot het huidige netto jaarinkomen.

Met behulp van een mobiliteitscentrum worden werknemers tijdelijk aan werk geholpen bij bedrijven in Zuid-Nederland of bij ondernemingen van de VDL Groep. Ook zullen honderden werknemers bijgeschoold en opgeleid worden bij fabrieken van BMW en Mini in Duitsland en Groot-Brittannië.

De vakbonden noemen het sociaal convenant ‘een evenwichtig pakket van maatregelen, met ruime gewenningsperioden ‘, waarbij ‘zoet en zuur’ worden gedeeld. Op een aantal punten hebben de werknemers van NedCar wel moeten inleveren. Zo wordt voor het kantoorpersoneel het aantal adv-dagen binnen vier jaar afgebouwd van 13 naar 4 dagen. Voor het productiepersoneel wordt in de periode 2015-2020 het aantal adv-dagen afgebouwd van 21 naar 8 dagen.

Werknemers moeten per dag vijf minuten langer werken, maar kunnen ook weer adv-dagen bijverdienen. VDL wilde een ploegentoeslaggarantieregeling afbouwen, maar die is behouden gebleven. Voor sommige werknemers is de ploegentoeslag zelfs verhoogd. Overwerk op zaterdag wordt minder betaald, op zondag juist meer.

Jean-Marie Severijns, bestuurder van CNV Vakmensen, zegt dat de verslechtering van arbeidsvoorwaarden met name bij het kantoorpersoneel ‘pijn’ heeft gedaan. ‘Maar gelukkig staat daar wel acht jaar werkzekerheid tegenover.’

De insteek van VDL was regelingen en arbeidsvoorwaarden in lijn met het VDL-beleid te formuleren, bijvoorbeeld een koffiepauze van maximaal een kwartier per dag. De bonden daarentegen wilden zoveel mogelijk luxere NedCar-regelingen behouden in combinatie met VDL-afspraken. Beide partijen hebben gegeven en genomen. Severijns: ‘De uitkomst is een evenwichtig compromis.’

Bron: FD