Dat komt vooral doordat de koers van PSA op de beurs van Parijs – en dus ook die van de aandelen die GM in handen heeft – na de laatste onthullingen over de financiële gang van zaken en herstructureringen met meer dan vijftig procent is ingestort. ‘’We hebben ons de vraag gesteld of die waardevermindering een blijvende tendens vertegenwoordigt en zijn tot de conclusie gekomen dat de koersval van tijdelijke aard is. De recente economische onzekerheid drukt echter zwaar op de waardering van PSA. Als de marktomstandigheden niet op korte termijn ten goede keren, dan zullen we een voorziening op de balans moeten treffen”, aldus General Motors. Bovendien heeft financieel directeur Dan Amman daarbij benadrukt ‘zeker geen vers geld in PSA te zullen stoppen.’

De Amerikanen en de Fransen stellen echter allebei dat zo’n afwaardering geen gevolgen zal hebben voor de daadwerkelijke samenwerking. Beide bedrijven blijven werken aan het gezamenlijk inkopen van onderdelen terwijl werkgroepen ook onderzoeken hoe van gezamenlijke platforms voor de verschillende modellen gebruikgemaakt kan worden. Al eerder werd bekend dat minstens één model van Peugeot in de nabije toekomst in een Duitse fabriek van GM-dochter Opel van de band zal rollen.