Pensioenfondsen investeren in tolwegen buitenland

Vermogensbeheerder APG (onder meer ambtenarenpensioenfonds ABP) wil de komende jaren drie miljard euro extra investeren in buitenlandse tolwegen, bruggen en windmolenparken in het buitenland.

De strategie staat haaks op het standpunt van de Nederlandse regering. Zij wil juist dat pensioenfondsen meer geld steken in Nederlandse projecten.

Voor twee nieuwe tolwegen in Texas heeft APG al tweehonderd miljoen dollar uitgetrokken, zo schrijft het Financieele Dagblad. "Nederlandse pensioenfondsen zeggen dat Nederlandse projecten eigenlijk te klein zijn", legt FD-correspondent Gerben van der Marel uit. "Ze hebben een wereldwijde focus. Ze beleggen heel veel van hun geld via Wall Street en speuren de wereld af naar renderende projecten. En zo komen ze steeds vaker op infrastructuur uit."

Nederland is dus te klein voor APG, dat volgens Van der Marel bijna driehonderd miljard euro onder beheer heeft. "Ze moeten eigenlijk een minimale investering van honderd miljoen hebben. Ze willen niet een heel project financieren en kijken dan naar projecten die groter zijn dan een of twee miljard in totaal. En dan vallen de meeste Nederlandse projecten af."  

De infrastructuur in de VS is op sommige plekken heel erg slecht, vertelt Van der Marel. "Veel bruggen zijn aan onderhoud toe en snelwegen zitten vol met gaten. President Obama riep op tot meer privaat kapitaal en dit is één van de weinige voorbeelden waar dat al gebeurd is. Het is een voorbeeld van een publieke en private samenwerking. Dat zie je weinig in Amerika."

Volgens Van der Marel gata de bouw nog twee tot drie jaar duren. Dan pas komen de eerste tolinkomsten binnen, waarmee de lokale leningen aan de overheid worden afbetaald. Pas na een jaar of tien gaat er rendement uit komen.

Volgens Van der Marel kan het ook misgaan met deze investering, als veel minder Amerikanen besluiten om de tolpoortjes te passeren. "Ze hebben allerlei instellingen laten doorrekenen hoeveel tolinkomsten er gaan binnenkomen. Als die er naast zitten, wordt het een faliekante mislukking voor de Nederlandse pensioenfondsen." CDA-er Pieter Omtzigt heeft op BNR gezegd: "Nederlandse pensioenfondsen investeerden vóór de euro meer dan de helft van hun vermogen in Nederland; nu is dat tussen tien en vijftien procent." Volgens Pvda-er Roos Vermeij: "Ik snap APG als ze zeggen dat er hier te weinig investeerbare projecten zijn. Er ligt een taak voor de overheid deze meer te creëren. Onze windmolenparken kunnen ook wel een extra boost gebruiken." (bron: FD/BNR)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Pensioenfondsen investeren in tolwegen buitenland - Automobielmanagement.nl

Pensioenfondsen investeren in tolwegen buitenland

Vermogensbeheerder APG (onder meer ambtenarenpensioenfonds ABP) wil de komende jaren drie miljard euro extra investeren in buitenlandse tolwegen, bruggen en windmolenparken in het buitenland.

De strategie staat haaks op het standpunt van de Nederlandse regering. Zij wil juist dat pensioenfondsen meer geld steken in Nederlandse projecten.

Voor twee nieuwe tolwegen in Texas heeft APG al tweehonderd miljoen dollar uitgetrokken, zo schrijft het Financieele Dagblad. "Nederlandse pensioenfondsen zeggen dat Nederlandse projecten eigenlijk te klein zijn", legt FD-correspondent Gerben van der Marel uit. "Ze hebben een wereldwijde focus. Ze beleggen heel veel van hun geld via Wall Street en speuren de wereld af naar renderende projecten. En zo komen ze steeds vaker op infrastructuur uit."

Nederland is dus te klein voor APG, dat volgens Van der Marel bijna driehonderd miljard euro onder beheer heeft. "Ze moeten eigenlijk een minimale investering van honderd miljoen hebben. Ze willen niet een heel project financieren en kijken dan naar projecten die groter zijn dan een of twee miljard in totaal. En dan vallen de meeste Nederlandse projecten af."  

De infrastructuur in de VS is op sommige plekken heel erg slecht, vertelt Van der Marel. "Veel bruggen zijn aan onderhoud toe en snelwegen zitten vol met gaten. President Obama riep op tot meer privaat kapitaal en dit is één van de weinige voorbeelden waar dat al gebeurd is. Het is een voorbeeld van een publieke en private samenwerking. Dat zie je weinig in Amerika."

Volgens Van der Marel gata de bouw nog twee tot drie jaar duren. Dan pas komen de eerste tolinkomsten binnen, waarmee de lokale leningen aan de overheid worden afbetaald. Pas na een jaar of tien gaat er rendement uit komen.

Volgens Van der Marel kan het ook misgaan met deze investering, als veel minder Amerikanen besluiten om de tolpoortjes te passeren. "Ze hebben allerlei instellingen laten doorrekenen hoeveel tolinkomsten er gaan binnenkomen. Als die er naast zitten, wordt het een faliekante mislukking voor de Nederlandse pensioenfondsen." CDA-er Pieter Omtzigt heeft op BNR gezegd: "Nederlandse pensioenfondsen investeerden vóór de euro meer dan de helft van hun vermogen in Nederland; nu is dat tussen tien en vijftien procent." Volgens Pvda-er Roos Vermeij: "Ik snap APG als ze zeggen dat er hier te weinig investeerbare projecten zijn. Er ligt een taak voor de overheid deze meer te creëren. Onze windmolenparken kunnen ook wel een extra boost gebruiken." (bron: FD/BNR)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding