Op autoblog.nl staat daarover een overzicht, hoewel dat is gebaseerd op ‘nattevingerwerk’. China vaak wordt gezien als een land waarin het roofkapitalisme welig tiert, waar je onmetelijk rijk kunt worden, waar de verschillen tussen arm en rijk enorm zijn en waar inderdaad een grote verwevenheid bestaat tussen de politieke en economische top. Niet elke Chinese fabrikant is beursgenoteerd, dus is niet van iedere topman bekend hoeveel hij verdient. Voor zover dit wel bekend is, moet je rekening houden met het feit dat bij de beloning vaak optiepakketten horen die zich moeilijk in geld laten uitdrukken. En in het minder transparante China zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden wellicht nog een stukje uitgebreider dan in de westerse wereld, zo meldt autoblog.

Met dit voorbehoud maakt men een overzicht over 2012, met dank aan China Car Times:

1. BYD, Wang Chuanfu* – 2,77 mln RMB (347.421 euro)

2. Great Wall, Wei Jian Ping (voorzitter) – 2,47 mln RMB (309.794 euro)

3. Geely, Li Shu Fu (voorzitter) – 327.000 RMB (41.000 euro)

4. Geely, Gui Xian Rui (CEO) – 2,36 mln RMB + 3,41 mln RMB in aandelen (723.690 euro)

5. JMC (GM), Chen Yuan Qing – 238.240 RMB (29.880 euro)

De topmensen van Foton, SAIC en GAC verdienden in 2012 elk tussen de een en twee miljoen RMB (125.000 – 250.000 euro), dat wil zeggen op papier. Dat zijn geen salarissen waar je in de westerse wereld mee scoort maar in een socialistische republiek als China mag je natuurlijk ook niet teveel boven je broeder-arbeiders uitsteken. Hoeveel er in de werkelijkheid wordt getoucheerd, weten alleen de heren in kwestie en hun intimi. (bron:autoblog)