Markering auto-onderdelen kan autodiefstal halveren

De Europese Commissie dient markering van onderdelen in voertuigen met unieke codes zo snel mogelijk wettelijk verplicht te stellen. Hierdoor kan tegen betrekkelijk geringe kosten – 15 euro per voertuig – het aantal autodiefstallen sterk worden beperkt.

Autodiefstallen

Dit stelt professor Jan van Dijk, emeritus-hoogleraar criminologie aan de Universiteit van Tilburg, Volgens hem zijn de trends in autodiefstallen de afgelopen decennia in hoge mate bepaald door de invoering van technische beveiligingsmaatregelen. Zo heeft de wettelijke verplichting van het stuurslot in 1962 in Duitsland geleid tot een onmiddellijke en deels blijvende daling van het aantal autodiefstallen. Later heeft de verplichte invoering van de startonderbreker binnen de Europese Unie in 1998 geleid tot een scherpe daling in de aantallen niet professionele autodiefstallen (joyriding).

Verplicht markeren

De invoering van het verplicht markeren van voertuigonderdelen, vanaf 1987 verplicht in de Verenigde Staten, ging er gepaard met een daling van de autodiefstallen. Volgens Van Dijk heeft de maatregel geleid tot een onmiddellijke daling met 80% van diefstallen van voertuigen in het land. Volgens hem zou zo’n daling ook in Europa haalbaar moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Markering auto-onderdelen kan autodiefstal halveren - Automobielmanagement.nl

Markering auto-onderdelen kan autodiefstal halveren

De Europese Commissie dient markering van onderdelen in voertuigen met unieke codes zo snel mogelijk wettelijk verplicht te stellen. Hierdoor kan tegen betrekkelijk geringe kosten – 15 euro per voertuig – het aantal autodiefstallen sterk worden beperkt.

Autodiefstallen

Dit stelt professor Jan van Dijk, emeritus-hoogleraar criminologie aan de Universiteit van Tilburg, Volgens hem zijn de trends in autodiefstallen de afgelopen decennia in hoge mate bepaald door de invoering van technische beveiligingsmaatregelen. Zo heeft de wettelijke verplichting van het stuurslot in 1962 in Duitsland geleid tot een onmiddellijke en deels blijvende daling van het aantal autodiefstallen. Later heeft de verplichte invoering van de startonderbreker binnen de Europese Unie in 1998 geleid tot een scherpe daling in de aantallen niet professionele autodiefstallen (joyriding).

Verplicht markeren

De invoering van het verplicht markeren van voertuigonderdelen, vanaf 1987 verplicht in de Verenigde Staten, ging er gepaard met een daling van de autodiefstallen. Volgens Van Dijk heeft de maatregel geleid tot een onmiddellijke daling met 80% van diefstallen van voertuigen in het land. Volgens hem zou zo’n daling ook in Europa haalbaar moeten zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding