VDL vindt busorder BYD van Schiphol ‘geweldig triest’

De Nederlandse busfabrikant VDL is niet gelukkig met de order van 35 elektrische bussen die Schiphol plaatste bij BYD en niet bij VDL. “Het is geweldig triest.” Anderzijds kreeg machinebouwer VDL Steelweld orders ter waarde van 200 miljoen euro.

Directeur Willem van der Leegte, directeur VDL Bus & Coach Nederland en België. zegt in het Financieele Dagblad over de afgeketste Schiphol-deal: "Het is geweldig triest dat een pilotproject, dat qua grootte uniek is in Europa, naar de concurrent gaat." Hij denkt dat de luchthaven alleen maar naar de prijs heeft gekeken. De aanbestedingssom ligt op ongeveer vijftien miljoen euro, inclusief een onderhoudscontract en laadstations. Schiphol zegt dat het Chinese BYD eruit sprong door prijs en kwaliteit. In totaal waren vijf partijen bij de aanbesteding betrokken. Van der Leegte denkt dat dit twee- tot driehonderd banen gaat kosten. Eerder dit jaar, op een bijeenkomst van Deloitte in Eindhoven, zei VDL-topman Wim van der Leegte al dat het hem frustreert dat afnemers zo fixeren op de aanschafprijs. BYD is sinds kort actief op de krimpende Europese busmarkt waarop bovendien zeer veel concurrentie is. Directeur Yongpin Chan van BYD zegt blij te zijn met ‘zo snel een tweede order’, na de provincie Friesland.    

Er is ook goed nieuws voor VDL want dochterbedrijf VDL Steelweld kreeg orders ter waarde van tweehonderd miljoen euro. De orders komen van Ford voor twee verschillende productielocaties in Europa en Jaguar Land Rover wil nieuwe productielijnen hebben voor een van zijn Britse fabrieken. Volvo bestelde productielijnen voor zijn vestiging in het Zweedse Göteborg. Al eerder kreeg het bedrijf orders van zusteronderneming VDL Nedcar voor productiemachines voor de Mini die men in Born gaat bouwen in opdracht van BMW.

 

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Schiphol en overheid hebben jullie dan niks geleerd van dossier Fyra, kies voor de lange termijn en niet voor de prijs, erg triest dit en ook nog een ondernemer voorbij lopen die zijn nek uitsteekt voor de fabriek in Born

Geplaatst door: Korstiaan Versteeg op

De overheid kan maar beter stoppen met het subsidieren van innovatieprojecten. Dat heeft natuurlijk geen zin als Nederlandse ondernemers telkens achter het net vissen!

Geplaatst door: ab h. bouvy op

Nederlandse overheid U moest U rot schamen.
En Rutte en Samson maar zeggen er moet meer besteed worden.
Dan is dit weer eens een intriest verhaal en een zeer kortzichtige beslissing.

Geplaatst door: Fernando Yastrxembiec op

Het is triest maar je moet het wel Global blijven bekijken, het is geven en nemen VDL scoort wel andere orders uit het buitenland daar zitten misschien ook bedrijven die het zelfde doen als VDL en vinden het triest dat zij de order zijn misgelopen, maar het blijft jammer succes

Geplaatst door: Peter van de Sandt op
VDL vindt busorder BYD van Schiphol ‘geweldig triest’ - Automobielmanagement.nl

VDL vindt busorder BYD van Schiphol ‘geweldig triest’

De Nederlandse busfabrikant VDL is niet gelukkig met de order van 35 elektrische bussen die Schiphol plaatste bij BYD en niet bij VDL. “Het is geweldig triest.” Anderzijds kreeg machinebouwer VDL Steelweld orders ter waarde van 200 miljoen euro.

Directeur Willem van der Leegte, directeur VDL Bus & Coach Nederland en België. zegt in het Financieele Dagblad over de afgeketste Schiphol-deal: "Het is geweldig triest dat een pilotproject, dat qua grootte uniek is in Europa, naar de concurrent gaat." Hij denkt dat de luchthaven alleen maar naar de prijs heeft gekeken. De aanbestedingssom ligt op ongeveer vijftien miljoen euro, inclusief een onderhoudscontract en laadstations. Schiphol zegt dat het Chinese BYD eruit sprong door prijs en kwaliteit. In totaal waren vijf partijen bij de aanbesteding betrokken. Van der Leegte denkt dat dit twee- tot driehonderd banen gaat kosten. Eerder dit jaar, op een bijeenkomst van Deloitte in Eindhoven, zei VDL-topman Wim van der Leegte al dat het hem frustreert dat afnemers zo fixeren op de aanschafprijs. BYD is sinds kort actief op de krimpende Europese busmarkt waarop bovendien zeer veel concurrentie is. Directeur Yongpin Chan van BYD zegt blij te zijn met ‘zo snel een tweede order’, na de provincie Friesland.    

Er is ook goed nieuws voor VDL want dochterbedrijf VDL Steelweld kreeg orders ter waarde van tweehonderd miljoen euro. De orders komen van Ford voor twee verschillende productielocaties in Europa en Jaguar Land Rover wil nieuwe productielijnen hebben voor een van zijn Britse fabrieken. Volvo bestelde productielijnen voor zijn vestiging in het Zweedse Göteborg. Al eerder kreeg het bedrijf orders van zusteronderneming VDL Nedcar voor productiemachines voor de Mini die men in Born gaat bouwen in opdracht van BMW.

 

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Schiphol en overheid hebben jullie dan niks geleerd van dossier Fyra, kies voor de lange termijn en niet voor de prijs, erg triest dit en ook nog een ondernemer voorbij lopen die zijn nek uitsteekt voor de fabriek in Born

Geplaatst door: Korstiaan Versteeg op

De overheid kan maar beter stoppen met het subsidieren van innovatieprojecten. Dat heeft natuurlijk geen zin als Nederlandse ondernemers telkens achter het net vissen!

Geplaatst door: ab h. bouvy op

Nederlandse overheid U moest U rot schamen.
En Rutte en Samson maar zeggen er moet meer besteed worden.
Dan is dit weer eens een intriest verhaal en een zeer kortzichtige beslissing.

Geplaatst door: Fernando Yastrxembiec op

Het is triest maar je moet het wel Global blijven bekijken, het is geven en nemen VDL scoort wel andere orders uit het buitenland daar zitten misschien ook bedrijven die het zelfde doen als VDL en vinden het triest dat zij de order zijn misgelopen, maar het blijft jammer succes

Geplaatst door: Peter van de Sandt op