Hekkert Autogroep: winst ondanks omzetdaling

Hekkert Autogroep, Opel-dealer met zes vestigingen in Limburg, heeft ondanks een forse omzetdaling het eerste halfjaar van 2013 afgesloten met zwarte cijfers.

Het rendement bedroeg volgens directeur Jean Linssen "meer dan 1 procent van de omzet". Daar staat een omzetkrimp van 35 procent ten opzichte van 2012 tegenover: ruim dertig miljoen euro toen, tegen circa twintig miljoen euro nu.

Voor het belangrijkste deel kwam de afname door een (marktconforme) lagere verkoop van nieuwe auto’s. Ook de omzet in de werkplaats en het magazijn waren (iets) lager dan in 2012, grotendeels door de achterblijvende nieuwverkoop. Omzetcompensatie kwam onder meer via ASN Autoschade, dat ook tot Hekkert Autogroep behoort. Verder is al in 2012 meer aandacht besteed aan kostenbeheersing: lagere voorraden, beheersing van garantiekosten en beperking van reclamekosten. Een aantal medewerkers heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheden voor vervroegde uitdiensttreding. De eerste helft dit jaar zijn er geen gedwongen ontslagen geweest. Verder startte Hekkert Autogroep vorig jaar met een Klanten Contact Center (inmiddels zes medewerkers). Linssen: "De door Opel Nederland uitgevoerde klantenonderzoeken geven aan dat de klanten die een nieuwe auto bij ons kochten ons waarderen met een tien procent betere score dan landelijk gemiddeld." In twee van de zes vestigingen is het bedrijf met een nieuw werkplaatsconcept gestart, die mikt op meer aandacht voor klanten en op goed gastheerschap. In de tweede helft van 2013 zal die benadering ook worden toegepast in de andere vestigingen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Hekkert Autogroep: winst ondanks omzetdaling - Automobielmanagement.nl

Hekkert Autogroep: winst ondanks omzetdaling

Hekkert Autogroep, Opel-dealer met zes vestigingen in Limburg, heeft ondanks een forse omzetdaling het eerste halfjaar van 2013 afgesloten met zwarte cijfers.

Het rendement bedroeg volgens directeur Jean Linssen "meer dan 1 procent van de omzet". Daar staat een omzetkrimp van 35 procent ten opzichte van 2012 tegenover: ruim dertig miljoen euro toen, tegen circa twintig miljoen euro nu.

Voor het belangrijkste deel kwam de afname door een (marktconforme) lagere verkoop van nieuwe auto’s. Ook de omzet in de werkplaats en het magazijn waren (iets) lager dan in 2012, grotendeels door de achterblijvende nieuwverkoop. Omzetcompensatie kwam onder meer via ASN Autoschade, dat ook tot Hekkert Autogroep behoort. Verder is al in 2012 meer aandacht besteed aan kostenbeheersing: lagere voorraden, beheersing van garantiekosten en beperking van reclamekosten. Een aantal medewerkers heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheden voor vervroegde uitdiensttreding. De eerste helft dit jaar zijn er geen gedwongen ontslagen geweest. Verder startte Hekkert Autogroep vorig jaar met een Klanten Contact Center (inmiddels zes medewerkers). Linssen: "De door Opel Nederland uitgevoerde klantenonderzoeken geven aan dat de klanten die een nieuwe auto bij ons kochten ons waarderen met een tien procent betere score dan landelijk gemiddeld." In twee van de zes vestigingen is het bedrijf met een nieuw werkplaatsconcept gestart, die mikt op meer aandacht voor klanten en op goed gastheerschap. In de tweede helft van 2013 zal die benadering ook worden toegepast in de andere vestigingen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding