Nu 53 procent van de inwoners van het grensgebied tankt in België of Duitsland, loopt de Nederlandse overheid jaarlijks ook nog eens ruim 1 miljard euro mis aan inkomsten. Onderzoek van Bovag en NOVE, in samenwerking met Trendbox, zou uitwijzen dat 53 procent van de mensen die maximaal twintig kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen, regelmatig in het buurland gaat tanken. In geval van een volgende prijsverhoging zegt  twee derde over de grens te gaan tanken.

De grensstreek is goed voor 1,5 miljoen personenauto’s. Bijna 1,2 miljard liter brandstof tanken  Nederlandse automobilisten in België of Duitsland, wat de schatkist bijna 820 miljoen euro kost aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw. "De overheid zet bovendien de werkgelegenheid van duizenden mensen op het spel." Bovag en NOVE roepen het kabinet daarom op de voorgenomen accijnsverhogingen per 1 januari te schrappen, om het automatisme van de jaarlijkse accijnsindexatie te heroverwegen en om veel meer rekening te houden met de negatieve effecten voor ondernemers in grensstreken bij het bepalen van fiscaal beleid. Op langere termijn moet het kabinet blijven aandringen op Europese harmonisatie van accijnzen en – zolang dat niet volledig lukt – daarover met de buurlanden afspraken maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding