Dat resultaat bedroeg in de eerste zes maanden 6,8 miljoen euro, tegen 9,1 miljoen in H1 van 2012. De sterke omzetdaling bij nieuwe personenauto’s (-24,1%) en nieuwe bedrijfswagens (-17,0%) is volgens Stern nagenoeg geheel opgevangen door betere marges en kostenbesparingen.

Het resultaat na belastingen in H1 bedraagt 1,2 miljoen euro (H1-2012: 3,2 miljoen euro) en de Ebitda 25,5 miljoen euro (H1-2012: 28,1 miljoen euro). De solvabiliteit is eind juni 2013 uitgekomen op 26,6% (ultimo 2012: 26,6%) en de intrinsieke waarde per aandeel op 25,23 euro (ultimo 2012:  24,90 euro).

Het tweede kwartaal van 2013 is volgens Stern "operationeel duidelijk beter" dan het eerste kwartaal van 2013 en het Q2 van 2012. De rest van het jaar blijft de focus op het op peil houden van volume en op kostenbesparing, efficiency en effectiviteit. De resultaten per divisie zijn als volgt:

  • – Stern Dealers: het marktaandeel nieuwe personenauto’s steeg van 4,5% (H1-2012) naar 5,3% (H1-2013). Het marktaandeel nieuwe bedrijfswagens daalde van 7,5% (H1-2012) naar 7,4% (H1-2013).
  • – Stern Finance: het aantal leasecontracten is met 6,4% toegenomen tot 6.548. De verhuurvloot is uitgebreid met 189 stuks tot 2.379 voertuigen. De omzetdaling (van 59,5 miljoen naar 56,4 miljoen euro komt door de dalende autoverkoop, auto’s die uit de vloot zijn genomen dan wel uit contract zijn gelopen.
  • – Stern Universeel: het aantal SternPoint-vestigingen bedroeg per 30 juni vijf. De omzet steeg van 12,2 miljoen naar 14,2 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 0,4 miljoen en bleef daarmee € 0,2 miljoen achter bij vorig jaar.

De daling van de netto omzet met 13,4% wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de afname van de nieuwverkoop.  De landelijke daling was met 36,3% echter beduidend hoger, zodat Stern Dealers relatief goed heeft gepresteerd. In de werkplaatsen daalde de omzet met 4,3%, vooral als gevolg van minder afleveringen. Het bruto omzetresultaat kwam als gevolg van de lagere netto omzet met 82,3 miljoen euro 7,9% lager uit dan vorig jaar. Uitgedrukt in een percentage van de netto omzet steeg het echter van 16,8% naar 17,9%. Hogere marges op de verkoop van auto’s en een verschuiving in de omzetmix verklaren deze toename.

In het kader van de interne bezuinigingsoperatie ‘Strak en Doelmatig’ is de uitrol van de formule in een lagere versnelling gezet. In het tweede halfjaar worden nog wel enkele vestigingen geopend, waarmee de ontwikkeling van SternPoint "op schema" ligt.