Ook al zijn de verwachtingen voor de laatste twee maanden van 2013 eveneens positief, vanaf 1 januari 2014 zal het plaatje er anders uitzien. Daarvoor wordt de huidige plus te zeer veroorzaakt door de aanstaande aanscherping van CO2-grenswaarden. Om nog te profiteren van een lagere bijtelling halen veel zakelijke rijders de aanschaf van een nieuwe leaseauto naar voren. "Geluiden uit de branche bevestigen dit. Auto’s waarvan de bijtelling per 1 januari verhoogd wordt, zijn niet aan te slepen."

ABNAmro typeert het positieve vierde kwartaal van 2013 als "een meevaller in een zeer slecht verkoopjaar." Tot en met september bleven de verkopen immers dertig procent achter bij die van 2012. Een mooi slokwartaal zou dit percentage kunnen terugbrengen naar een daling van ‘slechts’ twintig procent. De bank houdt vast aan zijn van maart daterende prognose van 390 duizend nieuwverkopen over heel 2013.

Macro-economisch zijn de indicatoren niet positief voor de autoretail. Het Economisch Bureau van ABNAmro voorspelt een bescheiden economische groei van 0,4 procent. Ongunstig voor de  autoretail is dat de particuliere consumptie daalt met 1 procent en de werkloosheid in 2014 verder oploopt. Meer muziek zit er in de vervangingsvraag op de zakelijke markt. Die gaat vanaf de tweede helft van 2014 en in 2015 een push geven aan de autoverkopen. De zakelijke markt zakte in 2009 in elkaar, zodat er in 2013 en tot halverwege 2014 minder leasecontracten aflopen dan gebruikelijk. Theo de Kort: "Vanaf midden 2014 zal het aantal aflopende contracten weer stijgen en normale niveaus bereiken."