Dat zegt Aumacon-directeur Clem Dickmann in Het Financieele Dagblad. "Wat deze sector matig winstgevend maakt, is het aantal dealervestigingen dat nog steeds te groot is. Duurzame rendementen zijn daardoor nauwelijks mogelijk."

Eigenaar Jan Pouw (70) streefde ooit naar een landelijk netwerk van dealerschappen met een omzet van een miljard euro. De laatst bekende cijfers over 2012 geven een omzet van 386 miljoen euro. De groei van het bedrijf is vooral te danken geweest aan overnames; de fixatie op ‘agressieve expansie’ zou Pouw hebben genekt. Het bedrijf liep te hard van stapel in de automarkt, die zwaar onder druk is komen staan.   

Clem Dickmann spreekt van een drama voor ‘spraakmaker’ Jan Pouw. Anderzijds kan het bankroet bijdragen aan het herstelproces van de branche omdat er nog steeds te veel autodealerbedrijven zijn. Een kwart van de dealervestigingen kan verdwijnen, vindt Dickmann. "De consument ziet de showroom steeds minder als punt van oriëntatie. Verdergaande sanering is broodnodig."

Pouw was wel succesvol met zijn Volkswagen-netwerk in oostelijk Nederland, dat buiten het faillissement valt. De noordelijke tak (Opel) legde eind vorig jaar het loodje, maar maakte met steun van Stern Groep een doorstart. Nu houdt Pouw ook zijn Peugeot-dealers in groot-Amsterdam niet meer overeind. Daarvoor is dinsdag surseance van betaling verkregen, om te voorkomen dat leveranciers hun spullen komen opeisen. De curatoren bij de failliete dealerholding willen een ‘gedeeltelijke voortzetting’ van activiteiten. De Peugeot-filialen rond Amsterdam blijven voorlopig open, om de overlevingskansen te vergroten. Over het voortbestaan van de winstgevende Volkswagen-tak en de leasedochters bestaat geen twijfel, aldus het Financieele Dagblad. (bron: FD)