‘Bedrijven importeren massaal auto’s uit Duitsland en België’

Nederlandse autobedrijven importeren op grote schaal jonge tweedehands auto’s uit Duitsland en België vanwege de lage prijzen en het grote aanbod. Dat melden AD en NOS – en dat beaamt Bovag.

Uit cijfers van Bovag blijkt dat de import in het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent is gestegen, zo schrijft het AD. In heel 2013 steeg het aantal auto’s uit de twee buurlanden al met 20 procent naar ‘een absoluut record’. Bovag wijt de toename van buitenlandse wagens aan een tekort aan occasions op de Nederlandse markt. De verkoop van nieuwe auto’s loopt al jaren terug. In 2013 reden 416 duizend nieuwe auto’s de showroom uit, een kwart minder dan een jaar eerder. Direct gevolg daarvan is dat er weinig goede tweedehands auto’s in Nederland te koop zijn, terwijl de vraag naar betaalbare occasions wel hoog is, zo is de redenering. Op NOSNieuws.nl staat een artikel (met gesproken interview met de Bovag-woordvoerder) over deze kwestie van geïmporteerde auto’s onder de kop ‘Tweedehandsje? Naar Duitsland!’.

In het Nationaal Occasion Onderzoek (NOO) dat jaarlijks wordt uitgevoerd door VWE en AM, zijn de bewegingen op het vlak van import en export duidelijk zichtbaar. Het nieuwe onderzoek (NOO 2014) wordt gepresenteerd op het Driving Business Aftermarket Event van AM.

 

 

Reacties

In haar ijver om de publieke opinie te bespelen gaat Bovag vandaag wel erg ver. Zo fluisterde men NOS Nieuws in dat ‘Nederlanders vorig jaar bijna 100.000 jonge tweedehands auto’s hebben geïmporteerd uit Duitsland en België. Dat is een record’, aldus het bericht. Onderliggend klinkt het verwijt aan de Nederlandse overheid dat haar fiscaal beleid een marktverstorende werking zou hebben, met dergelijke praktijken als gevolg.
Nog los van het feit geen enkele dataprovider (ook Bovag-dochter RDC niet) een boekhouding bijhoudt van het land van herkomst van importoccasions, werden er vorig jaar in totaal ‘op z’n best’ iets meer dan 50 duizend jonggebruikte occasions (jonger dan 5 jaar) geïmporteerd (bronnen: RDC en VWE). Ook van een ‘record’ is niet echt sprake; in 2010 werden er door particulieren nog wat meer occasions uit het buitenland gehaald.
Dat tegelijkertijd de export van Nederlandse occasions grote hoogten bereikt wordt gemakshalve in de berichtgeving ‘vergeten’. In 2013 vertrokken 279 duizend occasions richting buitenland; een factor drie hoger vergeleken met het totaal importen. Daaronder ook zo’n 52 duizend jonggebruikte occasions.
Als belangenbehartiging gaat leiden tot onzorgvuldigheid en eenzijdigheid bewijs je ook je leden uiteindelijk een slechte dienst.
AUMACON | research

Geplaatst door: AUMACON | research op
‘Bedrijven importeren massaal auto’s uit Duitsland en België’ - Automobielmanagement.nl

‘Bedrijven importeren massaal auto’s uit Duitsland en België’

Nederlandse autobedrijven importeren op grote schaal jonge tweedehands auto’s uit Duitsland en België vanwege de lage prijzen en het grote aanbod. Dat melden AD en NOS – en dat beaamt Bovag.

Uit cijfers van Bovag blijkt dat de import in het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent is gestegen, zo schrijft het AD. In heel 2013 steeg het aantal auto’s uit de twee buurlanden al met 20 procent naar ‘een absoluut record’. Bovag wijt de toename van buitenlandse wagens aan een tekort aan occasions op de Nederlandse markt. De verkoop van nieuwe auto’s loopt al jaren terug. In 2013 reden 416 duizend nieuwe auto’s de showroom uit, een kwart minder dan een jaar eerder. Direct gevolg daarvan is dat er weinig goede tweedehands auto’s in Nederland te koop zijn, terwijl de vraag naar betaalbare occasions wel hoog is, zo is de redenering. Op NOSNieuws.nl staat een artikel (met gesproken interview met de Bovag-woordvoerder) over deze kwestie van geïmporteerde auto’s onder de kop ‘Tweedehandsje? Naar Duitsland!’.

In het Nationaal Occasion Onderzoek (NOO) dat jaarlijks wordt uitgevoerd door VWE en AM, zijn de bewegingen op het vlak van import en export duidelijk zichtbaar. Het nieuwe onderzoek (NOO 2014) wordt gepresenteerd op het Driving Business Aftermarket Event van AM.

 

 

Reacties

In haar ijver om de publieke opinie te bespelen gaat Bovag vandaag wel erg ver. Zo fluisterde men NOS Nieuws in dat ‘Nederlanders vorig jaar bijna 100.000 jonge tweedehands auto’s hebben geïmporteerd uit Duitsland en België. Dat is een record’, aldus het bericht. Onderliggend klinkt het verwijt aan de Nederlandse overheid dat haar fiscaal beleid een marktverstorende werking zou hebben, met dergelijke praktijken als gevolg.
Nog los van het feit geen enkele dataprovider (ook Bovag-dochter RDC niet) een boekhouding bijhoudt van het land van herkomst van importoccasions, werden er vorig jaar in totaal ‘op z’n best’ iets meer dan 50 duizend jonggebruikte occasions (jonger dan 5 jaar) geïmporteerd (bronnen: RDC en VWE). Ook van een ‘record’ is niet echt sprake; in 2010 werden er door particulieren nog wat meer occasions uit het buitenland gehaald.
Dat tegelijkertijd de export van Nederlandse occasions grote hoogten bereikt wordt gemakshalve in de berichtgeving ‘vergeten’. In 2013 vertrokken 279 duizend occasions richting buitenland; een factor drie hoger vergeleken met het totaal importen. Daaronder ook zo’n 52 duizend jonggebruikte occasions.
Als belangenbehartiging gaat leiden tot onzorgvuldigheid en eenzijdigheid bewijs je ook je leden uiteindelijk een slechte dienst.
AUMACON | research

Geplaatst door: AUMACON | research op