Dat blijkt uit cijfers van Autotelex. Met name veel kleinere auto’s schrijven dit jaar slechts enkele procenten af. Maar er zijn wel uitschieters. Enkele stekkerhybrides schrijven dit jaar helemaal niets af. Daartegenover staat dat auto’s in het C-segment en verschillende luxe limousines hun waarde zagen halveren.

De uitschieters in de markt zijn heftig. In het C-segment bijvoorbeeld zijn de restwaardes van de meeste auto’s van een jaar oud gedaald naar 50 procent van de nieuwwaarde. Dit geldt voor modellen als de Opel Astra, Renault Mégane en het vorige model Peugeot 308.

Maar bijvoorbeeld een BMW 7-serie schrijft nog harder af. De handelswaarde van dergelijke auto’s van bouwjaar 2014(!) is vaak al niet veel meer dan de helft van de nieuwprijs. Vooral kortingen op de aanschaf van een nieuwe en importmogelijkheden liggen hieraan ten grondslag.

Nieuwprijs of meer

De grote verrassing van dit jaar zijn natuurlijk stekkerhybrides als de Volvo V60 plug-in hybrid en de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit jaar is voor deze auto’s het bijtellingstarief verhoogd van 0 naar 7 procent. "Dit nieuwe tarief geldt echter voor auto’s die dit jaar nieuw zijn afgeleverd, maar niet voor auto’s van eerdere bouwjaren", aldus restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. "Een dergelijke auto van een jaar oud biedt dus aanzienlijk hogere financiële voordelen, en behoudt daardoor zijn waarde." Vaak worden deze auto’s van bouwjaar 2013 voor de nieuwprijs of zelfs meer aangeboden.

Stevig geprijsd

Maar het is niet alleen belastingvoordeel dat invloed heeft op de restwaarde van auto’s. Bij de ‘gewone’ auto’s uit het A- en B-segment is de waardevermindering ook minimaal, zegt Joost Klaren. "Je praat dan over auto’s als de Toyota Aygo of de Renault Clio. Dergelijke auto’s zijn populair bij de consument omdat ze compact en zuinig zijn. Bovendien zijn zowel de nieuwe drieling (Aygo, C1, 108) als de nieuwe Twingo vrij stevig geprijsd, en dat heeft een gunstig effect op de prijzen van jonge A-segmenters. Ook komt er juist voor deze categorie nog zo’n 1.000 euro BPM bij per 2015."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding