De fiscale voorkeursbehandeling voor zeer zuinige auto’s heeft de branche de afgelopen jaren al flink parten gespeeld. Het heeft geleid tot een forse marktverschuiving, waarbij niet iedere fabrikant in staat of bereid was zeer zuinige auto’s te maken voor de relatief kleine Nederlandse markt.

In de toekomst zal vooral het groeiend deelautogebruik zorgen voor bewuster en minder autogebruik, stelt de Rabobank. Het aantal (lease)auto’s zal verder afnemen, evenals het aantal gereden kilometers. Medewerkers met een mobiliteitsbudget hebben veel meer keuzevrijheid en vragen ook om een ander advies, bijvoorbeeld over private lease.

Het autobedrijf van de toekomst zal dan ook steeds meer moeten opschuiven naar een dienstverlenend bedrijf. Niet het product alleen telt, maar de totale dienstverlening op het gebied van mobiliteit. "Dat vraagt om kennis, bijvoorbeeld van de gemeentelijke bepalingen voor distributie binnen de milieuzone. Dan kan het aanbod van mobiliteitsproducten en -diensten namelijk beter afgestemd worden op de wensen van bijvoorbeeld transporteurs, koeriersbedrijven en taxibedrijven", aldus Rabobank.

Bron: Trends in Autoleasing

 rabo_automotive_2015.