Met de huidige leveranciers is een aantal overbruggingsovereenkomsten afgesloten tot uiterlijk 1 januari 2018. Hierdoor ‘kan het korps toch blijven beschikken over nieuwe en goed onderhouden voertuigen’, zo zegt de politie.

Vorig jaar april begon de politie vervroegd en volgens een nieuwe opzet met een nieuwe aanbesteding, na vermoedens van corruptie. De commissie die daar onderzoek naar deed vond niets onrechtmatigs, maar concludeerde wel dat de aanbestedingsprocedure voor verbetering vatbaar was.

Eén van de wijzigingen is niet meer alles in één grote aanbesteding onder te brengen met maar een enkele leveranciers als ‘winnaar’. Zo kon het vorige keer gebeuren dat alleen importeur Pon auto’s mocht leveren.

Behalve het opsplitsen van de aanbesteding in kleinere delen, moesten de potentiële leveranciers ook meer inspraak krijgen voordat de daadwerkelijke aanbesteding zou beginnen. Dit gebeurt om te voorkomen dat achteraf het verwijt kan klinken dat de aanbesteding is ‘toegeschreven’ naar een leverancier die vooraf al de voorkeur had.

Volgens Siep Eilander, directeur Inkoop bij de politie, wordt de vertraging veroorzaakt door deze veranderingen.