Rabobank: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren

De Rabobank is niet bijzonder positief over de vooruitzichten van de mobiliteitsbranche, blijkt uit de nieuwste analyse van de cijfers.

Rabobank: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren

Het volume neemt af of stagneert in het beste geval. De positieve economische vooruitzichten hebben maar deels invloed op de branche. Maar slimme mobiliteit zal een impuls krijgen.
Deze impuls wordt, volgens de Rabobank, veroorzaakt door een aantal trends. Allereerst omdat het aanbod van slimme mobiliteitsdiensten groeit, bijvoorbeeld op het gebied van de combinatie openbaar vervoer en individueel vervoer, de deelauto’s of de e-bike en e-scooter. Die e-bike wordt steeds meer ingezet in woon-/werkverkeer en blijkt vooral in de grote steden een goed alternatief voor de eigen auto.
De bank haalt het voorbeeld aan van de succesvolle Hopper Campagne, vorig jaar gestart. Op de website ikbenhopper.nl kan een overzicht worden opgevraagd met reismogelijkheden vanaf de opgegeven locatie: deelauto’s, flexwerkplekken, (OV-)fietsverhuur en -stallingen, OV-haltes en stations, P&R-locaties en oplaadpunten.

Mobiliteitsbudget
Bovendien wint duurzame mobiliteit aan populariteit, het is volgens de bank inmiddels een randvoorwaarde voor succesvol en toekomstbestendig ondernemen. Ook de opkomst van het mobiliteitsbudget zal de werknemer doen omzien naar alternatieven voor de leaseauto, als hem dat beter past. Gemak en ontzorging zijn daarbij sleutelbegrippen. Waarbij het gebruik van social media vaak een cruciale rol speelt. Dit geldt voor de oriëntatie bij aankoop, maar ook in berichtgevingen/reviews bij het zoeken naar mobiliteitsoplossingen.
Bijzonder aan de mobiliteitsbranche is dat de perspectieven vooral verbonden zijn met maatschappelijke ontwikkelingen en niet zozeer met de economische vooruitzichten, stelt de Rabobank. "Milieu, fiscaliteit, veiligheid, ruimtelijke ordening, nationale en Europese wetgeving en technologische ontwikkelingen zorgen voor een dynamisch speelveld en hier zullen ondernemers in de sector zeer actief op in moeten spelen."

Kostprijs per kilometer
Kansen ziet de Rabo dus vooral in het verder ontwikkelen van die ‘totale ontzorging’ op het gebied van mobiliteit, waarbij niet alleen meer naar de total costs of ownership wordt gekeken maar ook naar de kostprijs per kilometer. Die ontzorging vraagt om samenwerking in de keten. Sterker nog, vanuit de samenwerking moeten nieuwe oplossingen komen met bestaande middelen of proposities.

Bron: Trends in Autoleasing 

Rabobank: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren - Automobielmanagement.nl

Rabobank: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren

De Rabobank is niet bijzonder positief over de vooruitzichten van de mobiliteitsbranche, blijkt uit de nieuwste analyse van de cijfers.

Rabobank: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren

Het volume neemt af of stagneert in het beste geval. De positieve economische vooruitzichten hebben maar deels invloed op de branche. Maar slimme mobiliteit zal een impuls krijgen.
Deze impuls wordt, volgens de Rabobank, veroorzaakt door een aantal trends. Allereerst omdat het aanbod van slimme mobiliteitsdiensten groeit, bijvoorbeeld op het gebied van de combinatie openbaar vervoer en individueel vervoer, de deelauto’s of de e-bike en e-scooter. Die e-bike wordt steeds meer ingezet in woon-/werkverkeer en blijkt vooral in de grote steden een goed alternatief voor de eigen auto.
De bank haalt het voorbeeld aan van de succesvolle Hopper Campagne, vorig jaar gestart. Op de website ikbenhopper.nl kan een overzicht worden opgevraagd met reismogelijkheden vanaf de opgegeven locatie: deelauto’s, flexwerkplekken, (OV-)fietsverhuur en -stallingen, OV-haltes en stations, P&R-locaties en oplaadpunten.

Mobiliteitsbudget
Bovendien wint duurzame mobiliteit aan populariteit, het is volgens de bank inmiddels een randvoorwaarde voor succesvol en toekomstbestendig ondernemen. Ook de opkomst van het mobiliteitsbudget zal de werknemer doen omzien naar alternatieven voor de leaseauto, als hem dat beter past. Gemak en ontzorging zijn daarbij sleutelbegrippen. Waarbij het gebruik van social media vaak een cruciale rol speelt. Dit geldt voor de oriëntatie bij aankoop, maar ook in berichtgevingen/reviews bij het zoeken naar mobiliteitsoplossingen.
Bijzonder aan de mobiliteitsbranche is dat de perspectieven vooral verbonden zijn met maatschappelijke ontwikkelingen en niet zozeer met de economische vooruitzichten, stelt de Rabobank. "Milieu, fiscaliteit, veiligheid, ruimtelijke ordening, nationale en Europese wetgeving en technologische ontwikkelingen zorgen voor een dynamisch speelveld en hier zullen ondernemers in de sector zeer actief op in moeten spelen."

Kostprijs per kilometer
Kansen ziet de Rabo dus vooral in het verder ontwikkelen van die ‘totale ontzorging’ op het gebied van mobiliteit, waarbij niet alleen meer naar de total costs of ownership wordt gekeken maar ook naar de kostprijs per kilometer. Die ontzorging vraagt om samenwerking in de keten. Sterker nog, vanuit de samenwerking moeten nieuwe oplossingen komen met bestaande middelen of proposities.

Bron: Trends in Autoleasing