Dat schrijft de financiële website Follow the Money. Fastned heeft bij haar bestaande 57 laadpunten in Nederland gemiddeld twee klanten per dag. Die betalen daar in ieder geval veel meer voor een oplaadbeurt dan bijvoorbeeld bij een gemeentelijk laadpunt. Dat er zo weinig klanten zijn, komt echter ook omdat er nog maar heel weinig elektrische auto’s rond rijden, eind 2016 zo’n 13.000 op een totaal wagenpark van acht miljoen. "Fastned gaat uit van 200.000 volledig elektrische auto’s in 2020. Dat aantal lijkt nu volstrekt onhaalbaar omdat de automobielindustrie nog geen ‘goedkope’ elektrische auto’s met een actieradius van tenminste 500 kilometer voor de massamarkt heeft ontwikkeld."

Door het gebrek aan inkomsten en tegelijk hoge kosten leidt Fastned over 2016 een verlies van ongeveer 4,5 miljoen euro, schrijft FtM. De oprichters van het bedrijf betaalden gemiddeld 9,5 cent voor hun aandelen. De huidige koers ligt rond de 9 euro, waarmee nieuwe aandeelhouders dus 100 keer zo veel neertellen. Het belang van de oprichters is daarmee van 1,2 miljoen nu 108 miljoen waard geworden, berekent de financiële site. "Het is zeer de vraag of Fastned ooit winstgevend zal worden."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding