Dit ging ten koste van het D-segment. Het aandeel opgevraagde kentekens van deze middenklassers, waaronder de BMW 3-serie en Audi A4 is met 4% gedaald. De grootste groei gaat naar het B-segment (compacte klasse) en ook de mini klasse (A-segment) vertoont een stijging van 7-10%.

Dit blijkt allemaal uit ruim 33 miljoen autorapporten die dit jaar zijn opgevraagd bij het online autoplatform Finnik. De Duitse merken Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi en Opel blijven de populaire koplopers. Het meest gespotte model in Nederland is al jaren de populaire Volkswagen Golf met bijna 9% van de opgevraagde kentekens. Toch zijn er zijn er wel wat verschuivingen te zien. Zo is Peugeot gedaald van plek zes naar plek acht en heeft Toyota Fiat verdreven uit de top tien. Toyota is dus in opmars op de tweedehands automarkt.

Opvallend: hoewel steeds meer steden dieselauto’s weren via milieuzones en stickers, is daar niets van terug te zien in de populariteit van tweedehands diesels. Met een aandeel van 28% van de spots in 2017 blijft dit nagenoeg hetzelfde als vorig jaar. Benzineauto’s (66%) blijven ook dit jaar onverminderd populair. Elektrisch rijden zit weliswaar een beetje in de lift, maar met een aandeel van 1,5% is dat nog steeds minimaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding