De LeasePlan Car Cost Index beslaat 21 landen en geeft in elk land een overzichtelijke analyse van de verschillende kosten (2017) die gemoeid zijn met het hebben van een klein- of mediumformaat auto. De totale eigendomskosten betreffen alle kosten zoals brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud. Nederland en Noorwegen spannen dus de kroon wat betreft de kosten voor elektrisch rijden, in België en het Verenigd Koninkrijk wordt het verschil in kosten in hoog tempo kleiner.

Uit de Index blijkt dat in Nederland elektrische auto’s goedkoper zijn dan dieselauto’s; de maandelijkse kosten van een elektrische auto bedragen €829 vergeleken met €861 voor een diesel aangedreven wagen. Benzineauto’s blijven met €785/maand het goedkoopst in Nederland. 

Sleutelvraagstukken

De verschillen in landen zitten hem vooral in ‘sleutelvraagstukken’ als belastingen en de beschikbaarheid van oplaadstations, stelt Tex Gunning, CEO van LeasePlan. "De Car Cost Index legt bloot dat beleidsmakers actief moeten blijven ondernemen op deze sleutelvraagstukken om zo met elektrisch rijden een gedegen vervoersalternatief door heel Europa te bieden."

Volgens Erik Henstra, managing director van LeasePlan Nederland is er vanuit de politiek permanente actie nodig om EV een vanzelfsprekend alternatief te laten zijn: "EV is een van de beste manieren om klimaatverandering aan te pakken. De uitdaging is dat iedereen in staat moet zijn een elektrische auto te kopen of te leasen en zich voortaan ‘groen’ te verplaatsen. De meest recente cijfers over de eerste maanden in 2018 laten een nog positievere ontwikkeling zien in de kosten van EV. Het feit dat er de komende jaren ook nog eens allerlei nieuwe modellen op de markt komen, steunt onze overtuiging dat EV een steeds toegankelijker en vanzelfsprekender alternatief wordt voor benzine- en dieselauto’s".

Volgens Henstra zal ook de toename van elektrische occasions die op de markt vrijkomen in combinatie met de mogelijkheid deze te leasen, een extra push geven aan EV in Nederland.
 

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

•De gemiddelde eigendomskosten van een auto variëren enorm in Europa; van €448/ maand in Polen tot €761/ maand in Italië.
•Gewogen voor BBP (Bruto Binnenlands Product); berijders in Italië, Finland en België worden geconfronteerd met de hoogste eigendomskosten, berijders in Ierland, Polen en Zwitserland met de laagste.
•De kosten van elektrische voertuigen variëren sterk door heel Europa; deze zijn het laagste in Hongarije met gemiddelde maandkosten van €597. In Italië daarentegen bedragen deze €986/maand. Het is daarmee het duurste land om elektrisch te rijden.
•Noorwegen is met €670/maand het enige land waar elektrisch rijden goedkoper is; rijden op benzine kost daar €731/maand en rijden op diesel €722/maand.
•In Nederland zijn elektrische auto’s goedkoper dan dieselauto’s; de maandelijkse kosten van een elektrische auto bedragen €829 vergeleken met €861 voor een diesel aangedreven wagen. Benzine-auto’s blijven met €785/maand het goedkoopst in Nederland.
• Noorwegen is het duurste land om een traditionele brandstofauto te rijden. De gemiddelde kosten voor een benzine-auto bedragen €731/maand en een dieselauto €722/maand. Dat is voor beide gemiddeld €200 duurder dan het Europese gemiddelde. Dat komt met name door wegenbelasting, de BTW heffing op benzine- en dieselauto’s en de hogere kosten van levensonderhoud in Noorwegen.
• Eigenaren en berijders van elektrische auto’s betalen meer belasting; zij betalen gemiddeld €131/ maand aan wegenbelasting en BTW heffing (als gevolg van hogere aankoopprijzen). Dat is significant meer dan de €104 voor benzine- respectievelijk €108 per maand voor dieselauto’s.
• Berijders van een elektrische auto besparen veel op brandstof; gemiddeld besteden ze €39/maand aan brandstof tegen benzinerijders €110/maand en dieselrijders €78/maand.
•Roemenië is het goedkoopste land om een benzine-auto te rijden; de totale maandkosten bedragen slechts €353. Vooral belastingen zijn laag. Roemenen met een benzine-auto betalen €50 per maand aan BTW en wegenbelasting tezamen. Dat is 48% van het Europese gemiddelde.

Bekijk onderstaan het complete rapport.

 Car Cost Index FINAL.pdf