Het Rijk bezit een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20% van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine en zet de rijksoverheid in op een volledig emissieloos wagenpark. Met vele duizenden personenauto’s en bijzondere voertuigen voor bijvoorbeeld calamiteiten is verduurzaming van de vloot een enorme opgave, schrijft het RVB. Voor een succesvolle transitie naar elektrisch rijden, moeten er in ieder geval voldoende laadpunten zijn.

De Rijksoverheid startte in 2018 hiervoor een aanbesteding. Eind december 2018 is het aanbestedingsproces afgerond. Unica en ENGIE zullen nu de eerste 2.000 laadpunten installeren. 700 ervan worden al in de eerste helft van 2019 aangesloten. Staatssecretaris Raymond Knops (BZK) hoopt dat de overheid hiermee het goede voorbeeld geeft. “Maar het gaat niet alleen om de transitie naar elektrisch rijden,  ook om innovatie en kennisontwikkeling. Dat bereiken we met deze overeenkomst.”

Nederland staat wereldwijd op de vierde plek wat betreft elektrisch vervoer. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s sterk toe, ook bij de overheid. Om de energievraag van deze volledig elektrische auto’s aan te kunnen, worden verschillende slimme technieken ingezet, zoals local load balancing en smart queuing. Hierdoor wordt de energievraag en aanbod tussen de verschillende auto’s optimaal afgestemd. Tevens wordt ingezet op het monitoren van deze laadpunten om de bezettingsgraad te beoordelen en de energievraag te analyseren.

Unica werkt bij de uitvoering samen met GreenFlux, dat een digitaal platform biedt om de dienstverlening te ondersteunen. Het bedrijf beheert al zo’n 18.000 laadpalen in 15 landen. Hun platform maakt onder andere het verrekenen van het verbruik mogelijk en het bouwt momenteel een dashboard waarbij per gebruikersgroep inzicht wordt geboden in gebruik, energie en de projectvoortgang.