Subsidie Tesla of Jaguar EV gaat vooral naar rijke Nederlander

De overheid heeft vorig jaar 700 miljoen euro subsidie verstrekt aan kopers van elektrische auto’s. Het overgrote deel daarvan is terecht gekomen bij rijke Nederlanders die zich een Tesla of Jaguar I-Pace kunnen veroorloven.

Column Ton Roks: Playbackshow

“Vooral de prosecco slurpende Tesla-rijders hebben van de subsidie geprofiteerd,” concludeert bijvoorbeeld CDA-leider Buma. Bij het instellen van de subsidieregeling ging het rijk er van uit dat er 11.000 EV’s verkocht zouden worden met een gemiddelde aankoopprijs van 43.000 euro. In werkelijkheid gaat het om 25.000 wagens van gemiddeld 63.000 euro, blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Menno Snel van Financiën. Bijna de helft van de volledig elektrische auto’s die vorig jaar werden verkocht waren Tesla’s of Jaguars met een cataloguswaarde van 80.000 tot 120.000 euro. Dankzij de subsidie kon Tesla in ons land ook bijna drie keer zoveel auto’s verkopen als in 2017.

Doordat het om meer en duurdere auto’s gaat dan gedacht, leidt het rijk een strop van honderden miljoenen op de regeling, aldus de bewindsman. Heikel punt daarbij is dat de steunregeling voor elektrische auto’s wordt gefinancierd uit een verhoging van de wegenbelasting voor diesels en benzinewagens. Buma: “De regeling gaat dus volledig ten koste van de gewone man.”

Reacties

Dit bericht is nogal eenzijdig en politiek gekleurd en zal het vast weer goed doen in verkiezingstijd. De vraag is wat is een rijke Nederlander? Denk dat het merendeel geen miljonair is maar gewoon hardwerkend voor zijn of haar centjes en zich mogelijk iets meer dan gemiddeld kan veroorloven. Dat laatste is ook goed voor de economie.

Geplaatst door: daw op

Het moge duidelijk zijn dat onze overheid weinig onderzoek heeft gedaan.
Anders hadden ze al vrij snel kunnen concluderen dat de subsidie meer naar het duurdere segment zou gaan. Er waren tot voor kort geen echte concurrenten voor Tesla.
Die zijn er nu dan wel, maar die prijs van 43000 Euro was en is volledig uit de duim gezogen, zeker wanneer het gaat om EV’s met een behoorlijke actieradius. Maar in het kader van energie mag blijkbaar elke maatregel zonder enige onderbouwing doorgevoerd worden.

Geplaatst door: Peter Koning op
Subsidie Tesla of Jaguar EV gaat vooral naar rijke Nederlander - Automobielmanagement.nl

Subsidie Tesla of Jaguar EV gaat vooral naar rijke Nederlander

De overheid heeft vorig jaar 700 miljoen euro subsidie verstrekt aan kopers van elektrische auto’s. Het overgrote deel daarvan is terecht gekomen bij rijke Nederlanders die zich een Tesla of Jaguar I-Pace kunnen veroorloven.

Column Ton Roks: Playbackshow

“Vooral de prosecco slurpende Tesla-rijders hebben van de subsidie geprofiteerd,” concludeert bijvoorbeeld CDA-leider Buma. Bij het instellen van de subsidieregeling ging het rijk er van uit dat er 11.000 EV’s verkocht zouden worden met een gemiddelde aankoopprijs van 43.000 euro. In werkelijkheid gaat het om 25.000 wagens van gemiddeld 63.000 euro, blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Menno Snel van Financiën. Bijna de helft van de volledig elektrische auto’s die vorig jaar werden verkocht waren Tesla’s of Jaguars met een cataloguswaarde van 80.000 tot 120.000 euro. Dankzij de subsidie kon Tesla in ons land ook bijna drie keer zoveel auto’s verkopen als in 2017.

Doordat het om meer en duurdere auto’s gaat dan gedacht, leidt het rijk een strop van honderden miljoenen op de regeling, aldus de bewindsman. Heikel punt daarbij is dat de steunregeling voor elektrische auto’s wordt gefinancierd uit een verhoging van de wegenbelasting voor diesels en benzinewagens. Buma: “De regeling gaat dus volledig ten koste van de gewone man.”

Reacties

Dit bericht is nogal eenzijdig en politiek gekleurd en zal het vast weer goed doen in verkiezingstijd. De vraag is wat is een rijke Nederlander? Denk dat het merendeel geen miljonair is maar gewoon hardwerkend voor zijn of haar centjes en zich mogelijk iets meer dan gemiddeld kan veroorloven. Dat laatste is ook goed voor de economie.

Geplaatst door: daw op

Het moge duidelijk zijn dat onze overheid weinig onderzoek heeft gedaan.
Anders hadden ze al vrij snel kunnen concluderen dat de subsidie meer naar het duurdere segment zou gaan. Er waren tot voor kort geen echte concurrenten voor Tesla.
Die zijn er nu dan wel, maar die prijs van 43000 Euro was en is volledig uit de duim gezogen, zeker wanneer het gaat om EV’s met een behoorlijke actieradius. Maar in het kader van energie mag blijkbaar elke maatregel zonder enige onderbouwing doorgevoerd worden.

Geplaatst door: Peter Koning op