BPM op nieuwe auto’s blijft stijgen

De gemiddelde aanschafbelasting (BPM) op een nieuwe benzine-auto is tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de BPM zelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro).

Uitstel afdracht BPM in verband met Coronacrisis

Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s door RAI Vereniging. Volgens voorzitter Steven van Eijck staat deze stijging haaks op de belofte van het Kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar.”

“Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de almaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” Mede hierdoor stegen de totale BPM-opbrengsten sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

Rem op vergroening

Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. Dit heeft grote gevolgen voor onze luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.” Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.

Parallelimport

Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan tweehonderdduizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd: in totaal 207.717. Ruim 1/3 daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens Van Eijck voor een belangrijk deel substituut voor nieuw in Nederland. De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126g om 112g). De bij import vereiste BPM-aangifte kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.

Klimaatakkoord

“Ons huidige autobelastingstelsel is volstrekt onhoudbaar en moet op de schop”, stelt Van Eijck. “We moeten het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het systeem. RAI Vereniging heeft al eerder aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren, de overheidsinkomsten op peil houdt en de doorstroming verbetert. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt. Het is nu tijd om door te pakken.”

Reacties

Zolang onze hypocriete en vooral incompetente overheid geen duidelijk plan laat zien verkeert men in onzekerheid en stagneert eigenlijk alles. Inconsequent beleid en vooral het oeverloze en zinloze gedifferentieer zorgt voor onduidelijkheid.
Maar laten we eerlijk zijn, Deze overheid is ook helemaal niet blij met duurzaamheid want dat levert simpelweg niet voldoende belastinggeld op.

Geplaatst door: Pijl op
BPM op nieuwe auto’s blijft stijgen - Automobielmanagement.nl

BPM op nieuwe auto’s blijft stijgen

De gemiddelde aanschafbelasting (BPM) op een nieuwe benzine-auto is tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de BPM zelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro).

Uitstel afdracht BPM in verband met Coronacrisis

Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s door RAI Vereniging. Volgens voorzitter Steven van Eijck staat deze stijging haaks op de belofte van het Kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar.”

“Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de almaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” Mede hierdoor stegen de totale BPM-opbrengsten sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

Rem op vergroening

Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. Dit heeft grote gevolgen voor onze luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.” Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.

Parallelimport

Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan tweehonderdduizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd: in totaal 207.717. Ruim 1/3 daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens Van Eijck voor een belangrijk deel substituut voor nieuw in Nederland. De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126g om 112g). De bij import vereiste BPM-aangifte kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.

Klimaatakkoord

“Ons huidige autobelastingstelsel is volstrekt onhoudbaar en moet op de schop”, stelt Van Eijck. “We moeten het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het systeem. RAI Vereniging heeft al eerder aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren, de overheidsinkomsten op peil houdt en de doorstroming verbetert. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt. Het is nu tijd om door te pakken.”

Reacties

Zolang onze hypocriete en vooral incompetente overheid geen duidelijk plan laat zien verkeert men in onzekerheid en stagneert eigenlijk alles. Inconsequent beleid en vooral het oeverloze en zinloze gedifferentieer zorgt voor onduidelijkheid.
Maar laten we eerlijk zijn, Deze overheid is ook helemaal niet blij met duurzaamheid want dat levert simpelweg niet voldoende belastinggeld op.

Geplaatst door: Pijl op