Bij de krachtigste Model S loopt het prijsverschil zelfs op tot meer dan 50.000 euro. Die auto kostte vorige week nog rond de 150.000 euro en dat is nu 98.300 euro.

Aan de goedkoopste versie van de Model X hangt nu een prijskaartje van 90.400 euro, dat is 8.250 euro minder. Bij de Model X Ludicrous Performance is het plaatje hetzelfde als bij de duurste Model S want die ging van 159.250 euro naar 102.700 euro. Model 3, toch al de goedkoopste auto in het gamma van Tesla, is 3.000 euro goedkoper geworden en moet nu 55.600 euro opbrengen.

Ook de accessoires en opties zijn een stuk goedkoper geworden, met name voor Model S en Model X. In een uitgeklede lijst met extra’s zijn enkele mogelijkheden zelfs in prijs gehalveerd. Het Belgische medium Auto55 berekende dat een Model S Ludicrous Performance met elke denkbare optie nu 116.000 euro kost vergeleken met 190.000 euro een paar dagen geleden, een prijsverschil dus van meer dan 70.000 euro.

De voornaamste reden voor de enorme prijsverlagingen is waarschijnlijk de snelle opkomst van concurrenten zoals de Audi e-tron en de Jaguar I-Pace. Vrijwel alle grote automerken hebben voor dit jaar één of vaak meer volledig elektrische modellen aangekondigd. Daarnaast heeft Tesla de productieproblemen zo langzamerhand wel onder de knie en zal het de orderboeken voor alle nieuw te bouwen auto’s wel gevuld moeten houden.