Winst bij Stern zakt in over 2018

Stern Groep heeft de winst (voor belastingen) vorig jaar zien inzakken naar 3,4 miljoen euro, bijna een derde van de 9,4 miljoen winst die in 2017 nog werd behaald. Stern stelt daarbij wel dat het in de eerste twee maanden van dit jaar een miljoen meer winst heeft behaald dan een jaar eerder. De omzet kwam vorig jaar uit op 1,106 miljard euro vergeleken met 1,124 miljard in 2017.

De beursgenoteerde autogroep heeft onder meer zwaar last gehad van de WLTP-problemen en van een ‘ongunstige kostenontwikkeling’. Bovendien signaleert Stern dat de opkomst van private leasecontracten niet altijd gunstig is omdat die minder resultaat opleveren dan zakelijke leasecontracten. De groep signaleert daarbij dat vorig jaar nog maar een kwart van de 444.000 nieuwe personenauto’s is verkocht aan particulieren terwijl dat in 2017 nog ruim 30 procent was. ‘Voornamelijk door de forse groei van private lease nemen de verkopen aan particulieren af en nemen de verkopen aan leasemaatschappijen toe. Dit is de voornaamste reden van de in 2018 opgetreden margeverkrapping op nieuwe personenauto’s.’

Stern is inmiddels begonnen met ingrepen om de situatie te verbeteren. In de eerste plaats is dat de verkoop van het leasebedrijf aan ALD Automotive. Daarnaast is in het laatste kwartaal van 2018 begonnen met het terugdringen van het aantal fte’s ‘vooruitlopend op het voornemen de omvang van Dealergroep Stern te ‘rightsizen’.

Directievoorzitter Henk van der Kwast (foto) vat de ontwikkelingen als volgt samen: “2018 is voor Stern een bewogen jaar geweest. We bereiden Stern voor op de ingrijpende veranderingen die zich in de automotive sector aandienen. Op operationeel niveau werkten we hard aan noodzakelijke verbeteringen en optimalisering van bedrijfsprocessen om klanten beter van dienst te kunnen zijn. Daarin zijn merkbare vorderingen gemaakt, maar het effect van de maatregelen is in het resultaat nog niet zichtbaar. We grepen ook structureler in en zijn al vroeg in het jaar begonnen met het optimaliseren van ons vestigingennetwerk op basis van bijdrage en strategisch belang.”

“Ook maakten we de strategische keuze om ons leasebedrijf te verkopen aan een partner waarmee we een lange termijn samenwerking konden vastleggen. In ALD Automotive denken we de ideale partij te hebben gevonden. We hebben helaas niet kunnen voorkomen dat de WLTP en een ongunstige kostenontwikkeling roet in het eten gooiden. Een deel van de opbrengsten uit de verkoop van de leaseportefeuille zal worden aangewend voor versnelling van de beoogde digitalisering van de onderneming, het verder optimaliseren van ons dealernetwerk, de opzet van een aansprekend occasionlabel en het uitbreiden van het eigen netwerk van SternPoint. Na het ook opnieuw inrichten van de financiering van de groep zal Stern conform het huidige dividendbeleid dividend uitkeren en/of eigen aandelen inkopen. Met onze geïntegreerde marktpropositie blijven we streven naar de positie van meest gewaardeerde en aanbevolen mobiliteitspartner van Nederland.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wat is het toch tussen A.M. en Stern dat alles positiever wordt gebracht dan de werkelijkheid?
2017 na belastingen 7.499 miljoen, 2018 0.486 miljoen. Duidelijk toch, of heeft A.M. een lucratief advertentie contract met Stern afgesloten in ruil voor positief nieuws?

Geplaatst door: Jack op
Winst bij Stern zakt in over 2018 - Automobielmanagement.nl

Winst bij Stern zakt in over 2018

Stern Groep heeft de winst (voor belastingen) vorig jaar zien inzakken naar 3,4 miljoen euro, bijna een derde van de 9,4 miljoen winst die in 2017 nog werd behaald. Stern stelt daarbij wel dat het in de eerste twee maanden van dit jaar een miljoen meer winst heeft behaald dan een jaar eerder. De omzet kwam vorig jaar uit op 1,106 miljard euro vergeleken met 1,124 miljard in 2017.

De beursgenoteerde autogroep heeft onder meer zwaar last gehad van de WLTP-problemen en van een ‘ongunstige kostenontwikkeling’. Bovendien signaleert Stern dat de opkomst van private leasecontracten niet altijd gunstig is omdat die minder resultaat opleveren dan zakelijke leasecontracten. De groep signaleert daarbij dat vorig jaar nog maar een kwart van de 444.000 nieuwe personenauto’s is verkocht aan particulieren terwijl dat in 2017 nog ruim 30 procent was. ‘Voornamelijk door de forse groei van private lease nemen de verkopen aan particulieren af en nemen de verkopen aan leasemaatschappijen toe. Dit is de voornaamste reden van de in 2018 opgetreden margeverkrapping op nieuwe personenauto’s.’

Stern is inmiddels begonnen met ingrepen om de situatie te verbeteren. In de eerste plaats is dat de verkoop van het leasebedrijf aan ALD Automotive. Daarnaast is in het laatste kwartaal van 2018 begonnen met het terugdringen van het aantal fte’s ‘vooruitlopend op het voornemen de omvang van Dealergroep Stern te ‘rightsizen’.

Directievoorzitter Henk van der Kwast (foto) vat de ontwikkelingen als volgt samen: “2018 is voor Stern een bewogen jaar geweest. We bereiden Stern voor op de ingrijpende veranderingen die zich in de automotive sector aandienen. Op operationeel niveau werkten we hard aan noodzakelijke verbeteringen en optimalisering van bedrijfsprocessen om klanten beter van dienst te kunnen zijn. Daarin zijn merkbare vorderingen gemaakt, maar het effect van de maatregelen is in het resultaat nog niet zichtbaar. We grepen ook structureler in en zijn al vroeg in het jaar begonnen met het optimaliseren van ons vestigingennetwerk op basis van bijdrage en strategisch belang.”

“Ook maakten we de strategische keuze om ons leasebedrijf te verkopen aan een partner waarmee we een lange termijn samenwerking konden vastleggen. In ALD Automotive denken we de ideale partij te hebben gevonden. We hebben helaas niet kunnen voorkomen dat de WLTP en een ongunstige kostenontwikkeling roet in het eten gooiden. Een deel van de opbrengsten uit de verkoop van de leaseportefeuille zal worden aangewend voor versnelling van de beoogde digitalisering van de onderneming, het verder optimaliseren van ons dealernetwerk, de opzet van een aansprekend occasionlabel en het uitbreiden van het eigen netwerk van SternPoint. Na het ook opnieuw inrichten van de financiering van de groep zal Stern conform het huidige dividendbeleid dividend uitkeren en/of eigen aandelen inkopen. Met onze geïntegreerde marktpropositie blijven we streven naar de positie van meest gewaardeerde en aanbevolen mobiliteitspartner van Nederland.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wat is het toch tussen A.M. en Stern dat alles positiever wordt gebracht dan de werkelijkheid?
2017 na belastingen 7.499 miljoen, 2018 0.486 miljoen. Duidelijk toch, of heeft A.M. een lucratief advertentie contract met Stern afgesloten in ruil voor positief nieuws?

Geplaatst door: Jack op