Inalfa, dat wereldwijd 6.000 medewerkers telt waarvan 800 in Venray, heeft steeds meer last van de toenemende malaise op de internationale automarkt. Begin dit jaar werd al bekend dat er een reorganisatie aan zat te komen. De bonden hebben echter geen inzicht gekregen in de financiële stukken van Inalfa wegens concurrentiegevoelige informatie. 

Niettemin zijn ze door hun contacten met de ondernemingsraad overtuigd geraakt van de noodzaak van de ingreep. Inalfa is sinds 2011 eigendom van het Chinese staatsbedrijf BHAP en zegt voor alle grote autofabrikanten in de wereld te werken. Dat gebeurt via productievestigingen bij grote autofabrieken in onder meer de VS, China, Zuid-Korea, Mexico, Duitsland en Japan. 

In 2017 kwam de onderneming met een verlies van 29,9 miljoen euro voor het eerst in tien jaar in de rode cijfers. De omzet steeg toen wel met 2,2 procent naar bijna 1,2 miljard. Het verlies werd volgens een verklaring grotendeels veroorzaakt door een eenmalige last van 30 miljoen wegens ‘ongunstige programma-investeringen’. Daarnaast speelden ook forse investeringen die nodig zijn om tot wereldmarktleider uit te groeien een rol. Mede om die reden heeft moederbedrijf BHAP zowel in 2016 als in 2017 een extra 25 miljoen in het Limburgse bedrijf gepompt. Cijfers over het afgelopen jaar zijn nog niet bekend gemaakt.