Daarbij is het vooral belangrijk om waakzaam te zijn als ondernemer. De Kamer van Koophandel en Graydon geven meerdere signalen die aangeven dat een klant mogelijk financiële problemen heeft.

  1. Hoog personeelsverloop

Personeel weet vaak meer van de financiële situatie van een bedrijf af dan de werkgever denkt. Wanneer er een groot personeelsverloop is, met name onder het hoger management, is dit reden tot zorgen. Zij zien carrièrekansen verdwijnen en zoeken hun heil elders.

  1. Onregelmatige bestellingen

Een bedrijf zal over het algemeen proberen zijn inkoopbeleid te stroomlijnen. Wanneer een klant ineens veel minder inkoopt kan dit een teken aan de wand zijn dat het financieel niet goed gaat. Het kan ook andersom: sommige klanten gaan juist veel meer inkopen, omdat zij weten dat zij over een tijdje nergens meer terecht kunnen.

  1. Onregelmatige betalingen

Een van de duidelijkste tekenen. Wanneer een bedrijf in financiële moeilijkheden zit zal het betalingen zo lang mogelijk proberen uit te stellen, waarbij de belangrijkste leveranciers vaak nog wel bovenaan de lijst staan. Onderneem zo snel mogelijk actie, trek aan de bel en blijf achter de klant aan zitten. Bedrijven die niets van zich laten horen zullen onderaan de lijst met betalingen terecht komen.

  1. Vluchtgedrag

Is een klant met geen mogelijkheid meer te bereiken? Grote kans dat een faillissement op handen is. Vaak gaan ondernemers vluchtgedrag vertonen, schuldeisers ontlopen is gemakkelijker dan vechten voor het voortbestaan van het bedrijf.

  1. Slechte cijfers

Het is altijd verstandig om decijfers van een mogelijke klant (indien mogelijk) eerst door te lichten. Er zijn een paar indicatoren die de alarmbellen doen rinkelen: 

  • Twee opvolgende jaren een negatieve rentabiliteit (winstgevendheid)
  • Een liquiditeitsratio onder de 0,5
  • Een solvabiliteit (schuldgraadratio) van meer dan honderd procent
  • Een eigen vermogen van minder dan vijftig procent van het kapitaal

Wat kun je zelf doen?

Als ondernemer is het zaak om waakzaam te zijn wanneer je in zee gaat met nieuwe klanten, maar ook bij bestaande klanten. Enkele zaken waar je zelf op kunt letten:  

  • Controleer de kredietwaardigheid van je klant
  • Zorg goed voor een goed debiteurenbeheer
  • Wees alert op betalingstermijnen
  • Ga tijdig over op een incassotraject
  • Ga geen langdurende overeenkomsten aan
  • Eis contante (vooruit)betaling
  • Overweeg factoring/debiteurenfinanciering

Een actueel overzicht van relevantie faillissementen in de autobranche is te vinden in dit Dossier.