In de afgelopen maanden zijn er bij de Limburgse autofabrikant al ruim duizend banen gesneuveld. Ook nu zullen vooral medewerkers met een tijdelijk contract de laan uit vliegen.

BMW

In het halfjaarbericht meldt moederbedrijf VDL dat de divisie auto-assemblage de omzet in de eerste jaarhelft heeft zien dalen van 1.8 miljard naar 1.6 miljard euro, een terugloop met 14 procent. Daarbij is VDL Nedcar wel winstgevend geweest. Het aantal gebouwde BMW’s en Mini’s lag een stuk lager dan vorig jaar terwijl VDL Nedcar nog geen idee heeft hoeveel auto’s het voor die opdrachtgever volgend jaar mag bouwen. “Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen beleeft de auto-industrie een turbulente tijd. Doordat wij als onafhankelijke autobouwer meebewegen met marktontwikkelingen heeft dat uiteraard impact.’’

Toekomst

Daarnaast oriënteert VDL Nedcar zich volop op de toekomst. Om de werkgelegenheid bij VDL Nedcar veilig te stellen, wordt gesproken met meerdere geïnteresseerde partijen die mogelijk auto’s willen laten bouwen bij VDL. “Tegen die achtergrond hebben we percelen rond ons terrein aangekocht en zijn we met de provincie Limburg de procedure gestart die ertoe moet leiden dat we onze fabriek kunnen uitbreiden, mochten opdrachten van klanten daartoe aanleiding geven.’’

Bussen

Verder lijdt de divisie bussen nog altijd verlies, hoewel het resultaat wel is verbeterd en er ook op korte termijn zicht lijkt op zwarte cijfers. Over die activiteit meldt het verslag: “We merken dat de transitie naar elektrische openbaar vervoer-oplossingen zich voortvarend ontwikkelt. Alleen dit jaar gaan we al ongeveer 500 elektrische bussen uitleveren. De elektrische bussen van VDL-makelij die in Europa rijden, hebben gezamenlijk reeds ruim 35 miljoen ‘schone’ kilometers afgelegd.’’

Tevreden

De VDL Groep als geheel draaide in het eerste halfjaar een omzet van 2,9 miljard euro, dat is ongeveer vijf procent minder dan een jaar eerder. De winst nam wel met 7 miljoen toe naar 76 miljoen euro. Daarbij klaagt het bedrijf over de duidelijke kostenverhoging door de nieuwe cao voor de Metalelektro. “Daardoor bestaan er zorgen over de concurrentiepositie van de Nederlandse hoogwaardige maakindustrie op de middellange termijn.’’ Al met al is president-directeur Willem van der Leegte wel tevreden over de cijfers voor de groep: “De omzet en het resultaat ontwikkelen zich conform verwachting. Op basis van sterke fundamenten, zoals onze orderportefeuille, blijven we vol vertrouwen. We zijn echter waakzaam op veranderingen op de korte termijn als gevolg van economische en politieke ontwikkelingen.”