De vraag naar personeel is afgenomen van 4.800 naar vierduizend. Met name de onzekerheid hoe de branche zich in de toekomst ontwikkelt lijkt hier de vraag naar personeel parten te spelen.

De omzetstijging is op het conto te schrijven van de verkoop van de elektrische auto, waarbij met name de Tesla model 3 de grootste duit in het zakje deed en de totale verkoop van auto’s sterk beïnvloede. Deze als tijdelijk aangemerkte stijging zou een vertekend beeld van de branche geven. De nieuwverkoop kreeg mede hierdoor een sterke impuls. Importeurs behaalden de hoogste omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, te weten 15,4 procent.

Niet helder

Het blijvend dalende vertrouwen zakte dit jaar nog verder van -7,2 vorig jaar, naar -7,6. Het is vooral de brandstoftransitie dat de nodige gevolgen voor de branche heeft. Hoe hierop te reageren staat vooral de (merk)garagisten nog niet helder voor ogen en maakt ze afwachtend. Dat het rendement op het onderhoud van de elektrische auto zeker naar vijftig procent zakt geeft het vertrouwen geen positieve impuls. Ook de tijdspanne die de invoer op grote schaal van de elektrische auto nodig heeft blijft een punt van discussie. Het aantal faillissementen in de auto- en motorbranche is in het vierde kwartaal gedaald. Er gingen achttien bedrijven failliet, 22 minder dan in het derde kwartaal van 2019.