‘’Voor veel andere verzekeraars is het nog te vroeg om de balans op te maken. Dat gebeurt meestal één keer per jaar. Als er een zware storm in Nederland is geweest en voor honderden miljoenen euro’s aan schade is veroorzaakt, dan ontvangen klanten ook niet meteen een premieverhoging,’’ zegt woordvoerder Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. Het Britse bedrijf betaalt haar 4,4 miljoen polishouders in totaal 125 miljoen euro terug. Het bedrag wordt eind mei automatisch op hun rekening overgeboekt, aldus Admiral.

De verzekeraar gaat ook een hogere no-claim korting bij vernieuwing van de verzekering doorvoeren, met name voor jongere autorijders die in Groot-Brittannië buitensporig veel – tot duizenden euro’s – moeten betalen voor een autoverzekering. Directeur Cristina Nestares: ‘’Dit zijn nog nooit voorgekomen tijden en mensen in het hele land rijden aanzienlijk minder dan voor de lockdown. We verwachten dat dat ook zal leiden tot aanzienlijk minder schadeclaims. Het geld dat we daarmee besparen geven we terug aan onze veel-geplaagde klanten.’’

Premiebeleid

Nederland laat zich echter moeilijk vergelijken met andere landen, benadrukt Van Elferen. ‘’Dat komt ten eerste omdat er in Nederland natuurlijk geen volledige lockdown is, terwijl je in andere (Europese) landen een boete riskeert als je nog de auto instapt. Europees gezien zijn de premies van autoverzekeringen in Nederland aan de lage kant. Nederlandse verzekeraars hebben ook jaren verlies gemaakt op autoverzekeringen.’’

De woordvoerder benadrukt dat het Verbond van Verzekeraars geen rol mag spelen in het premiebeleid van verzekeraars. ‘’Dat is verboden door de mededingingswet. Wij kunnen daar dus geen uitspraken over doen. De hoogte van de premie van een verzekering moet elke verzekeraar zelf bepalen.’’