Het platform voor de verkoop van gebruikte auto’s CarNext leed een verlies van 23,2 miljoen vergeleken bij 9,4 miljoen een jaar eerder. Dat hogere verlies komt doordat LeasePlan nog steeds fors investeert in uitbreiding van CarNext. Het platform wist het aantal verkochte voertuigen met 3,5 procent op te voeren naar 74.800. Daarvan gingen er 11.400 naar particuliere kopers, een derde meer dan in Q1 van 2019. Moederbedrijf LeasePlan stelt te verwachten dat de markt voor occasions voorlopig nog wel onder druk zal blijven staan.

CEO Tex Gunning: ‘’Onze onderliggende winst van 115 miljoen is een bewijs van de kracht en weerbarstigheid van onze business, onze hoge-kwaliteit klantenbestand en de contractueel terugkerende aard van ons bedrijf en inkomensstroom, inclusief verdere belangrijke strategische investeringen in onze activiteiten en CarNext.com. We zitten vandaag de dag in nog nooit voorgekomen tijden. LeasePlan is eerder door economische crises gegaan en heeft de weerstand van haar businessmodel en winstgevendheid bewezen.’’

Het in Amsterdam gevestigde leasebedrijf beschikt over een liquiditeit van 6,7 miljard. Vorige maand heeft het bedrijf nog voor een half miljard groene obligaties weten te plaatsen. Bovendien heeft LeasePlan vlak voor de invoering van lockdowns in Europa de voorraad aan gebruikte auto’s teruggedrongen en zich verder gericht op contractverlengingen, met name in gevallen waarbij het door de sluiting van autofabrieken niet mogelijk was tijdig een nieuw voertuig te leveren.