De regering houdt vast aan de eerder aangekondigde verhoging van de bijtelling. Die wordt volgens de huidige plannen volgend jaar 12 procent, in de drie jaren daarna 16 procent en in 2025 17 procent. Voor 2026 en verder staat de bijtelling voorlopig op 22 procent maar aangenomen wordt dat er tegen die tijd een heel nieuw belastingregime voor voertuigen opgetuigd zal zijn. 

Misvatting

Hemerik: “We hebben begrip voor het feit dat stimulering uiteindelijk wordt afgebouwd. Maar het verhogen van de bijtelling op EV naar 12% komt in onze ogen echt een jaar te vroeg. We vinden dat de, al dan niet structurele, effecten van corona nog veel te onzeker zijn. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers heeft alle steun nodig, ook in 2021. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering met de juiste snelheid gaat lukken.”

Crisis

De meest recente marktcijfers tonen een stijging in het marktaandeel van batterij elektrische auto’s. In absolute aantallen is echter sprake van een vrijwel gelijke stand ten opzichte van 2019, aldus de VNA. ‘’De crisis heeft de nieuwverkoop van personenauto’s, en daarmee ook batterij elektrische auto’s, getroffen. Daarmee dreigt de vergroening van het totale Nederlandse wagenpark te vertragen. Momenteel is 1,5% van dat wagenpark volledig elektrisch.’’