Dit jaar zijn er tot nu toe 36.015 nieuwe elektrische auto’s verkocht, dat is 12 procent meer dan in dezelfde periode in 2019 terwijl de automarkt als geheel juist met 23 procent inzakte. Elektrisch heeft daarmee nu een marktaandeel van bijna 13 procent. De verkopen van (plug-in) hybrides namen met 73 procent toe waarmee die auto’s nu een marktaandeel van een kleine 18 procent voor hun rekening nemen.

ID.3

De top-5 van de in oktober meest verkochte modellen wordt op afstand aangevoerd door de Volkswagen ID.3 waarvan er 2.789 uitgeleverd werden. Daarbij moet aangetekend dat de aflevering van dat model de afgelopen maanden is vertraagd door de aanhoudende softwareproblemen. Op de tweede plaats staat de Kia Niro met 1.198 stuks terwijl op plaats vijf de Hyundai Kona verschijnt. Over het hele jaar tot nu toe is de Kia Niro marktleider met ruim 5.000 stuks de koploper.

Polestar en MG

Elders op de lijst van RDC en Bovag doen ook elektrische nieuwkomers als de Polestar met in oktober 472 exemplaren en MG met 201 verkochte auto’s het goed. Tesla kwam de afgelopen maand echter niet verder dan 46 op kenteken gezette auto’s. Over de eerste tien maanden zijn dat er 4.659, dat is bijna 70 procent minder dan over dezelfde periode vorig jaar.

LPG

Bovag meldt verder een sterke opkomst van auto’s op LPG, hoewel met bescheiden aantallen. Daarvan werden er dit jaar 1.450 verkocht tegen 495 in dezelfde periode vorig jaar. Die LPG-registraties dit jaar komen vrijwel volledig op conto van de Renault-groep. 186 Capturs op LPG en 455 Clio’s zijn goed voor respectievelijk 13 en 31 procent van alle nieuwe LPG-auto’s, terwijl dochtermerk Dacia van de Duster, Logan en Sandero elk ruim 260 stuks met LPG-tank op de weg zette. Bijna 99 procent van alle nieuwe personenauto’s op LPG dit jaar is daarmee een Renault of Dacia.