Bovag dient wensen in voor verbetering coronasteun

Bovag heeft bij de leden geïnventariseerd wat er nog meer nodig is om ondernemers in de mobiliteitsbranche door de crisis te helpen. Het resultaat is een lijst van 14 punten die is ingediend bij het nieuwe Platform Retail Nederland en daarmee bij VNO/MKB NL.

Bovag speelt daarmee in op de besprekingen van het kabinet over extra steunmaatregelen voor ondernemers nu de tweede lockdown is verlengd tot en met 9 februari.

Omzetverlies

Enerzijds bevat de lijst slimmere en ruimere criteria voor de diverse steunmaatregelen. Anderzijds betreft het het niet doorvoeren van voorgenomen versoberingen en beperkingen, zoals in de TVL, NOW en TOZO. Zo wordt onder meer gevraagd omzetverlies te berekenen op maand- in plaats van kwartaalbasis. Ook wil Bovag dat bij hantering van een omzetverliespercentage van 20 procent tijdens de huidige lockdown 70 procent subsidie wordt toegekend (is nu 50 procent).

Extra maatregelen

Daarnaast pleit Bovag voor extra maatregelen, zoals een ruime voorraadvergoeding voor mobiliteitsbedrijven die bijvoorbeeld seizoensartikelen verkopen en een éénmalige tegemoetkoming voor contactberoepen (rijscholen), ‘dat alles onder strikte voorwaarden en 100 procent coronaproof’. Verder dringt Bovag er opnieuw op aan om verkoop op afspraak vanuit showroom of bedrijf toe te staan en vraagt de organisatie ook om geen ‘uitlokking door BOA’s’ in te zetten.

Ministeries

Via het Platform Retail Nederlanden en daarmee bij VNO/MKB NL belanden de dringende wensen van de mobiliteitsretail bij de relevante ministeries, waar op dit moment hard gewerkt wordt aan het verruimen van het pakket steunmaatregelen. Bovag zal ook rechtstreeks met de diverse ministeries spreken over de noodzakelijke steunmaatregelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bovag dient wensen in voor verbetering coronasteun - Automobielmanagement.nl

Bovag dient wensen in voor verbetering coronasteun

Bovag heeft bij de leden geïnventariseerd wat er nog meer nodig is om ondernemers in de mobiliteitsbranche door de crisis te helpen. Het resultaat is een lijst van 14 punten die is ingediend bij het nieuwe Platform Retail Nederland en daarmee bij VNO/MKB NL.

Bovag speelt daarmee in op de besprekingen van het kabinet over extra steunmaatregelen voor ondernemers nu de tweede lockdown is verlengd tot en met 9 februari.

Omzetverlies

Enerzijds bevat de lijst slimmere en ruimere criteria voor de diverse steunmaatregelen. Anderzijds betreft het het niet doorvoeren van voorgenomen versoberingen en beperkingen, zoals in de TVL, NOW en TOZO. Zo wordt onder meer gevraagd omzetverlies te berekenen op maand- in plaats van kwartaalbasis. Ook wil Bovag dat bij hantering van een omzetverliespercentage van 20 procent tijdens de huidige lockdown 70 procent subsidie wordt toegekend (is nu 50 procent).

Extra maatregelen

Daarnaast pleit Bovag voor extra maatregelen, zoals een ruime voorraadvergoeding voor mobiliteitsbedrijven die bijvoorbeeld seizoensartikelen verkopen en een éénmalige tegemoetkoming voor contactberoepen (rijscholen), ‘dat alles onder strikte voorwaarden en 100 procent coronaproof’. Verder dringt Bovag er opnieuw op aan om verkoop op afspraak vanuit showroom of bedrijf toe te staan en vraagt de organisatie ook om geen ‘uitlokking door BOA’s’ in te zetten.

Ministeries

Via het Platform Retail Nederlanden en daarmee bij VNO/MKB NL belanden de dringende wensen van de mobiliteitsretail bij de relevante ministeries, waar op dit moment hard gewerkt wordt aan het verruimen van het pakket steunmaatregelen. Bovag zal ook rechtstreeks met de diverse ministeries spreken over de noodzakelijke steunmaatregelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding