Nog veel vraagtekens rond VDL Nedcar’s klant Canoo

achtergrond

Rond het Amerikaanse EV-bedrijf Canoo, dat door VDL Nedcar wordt gepresenteerd als ‘belangrijke eerste stap om de toekomst op de langere termijn zeker te stellen’ is nog veel onduidelijk. Canoo blijkt, op zijn zachtst gezegd, nogal wispelturig. Het lijkt dan ook te vroeg om in Limburg al te hard te juichen, zeker ook omdat Canoo in Oklahoma tegelijk een eigen fabriek wil gaan bouwen.

Komst BMW-productie naar VDL goed voor 800 banen

‘Canoo, gevestigd in Californië, gaat ‘het meest ruimtebesparende elektrische voertuig op de markt brengen, pickups, minibussen en bestelwagens met een grote laadcapaciteit en een kleine voetafdruk. Het model, genaamd Lifestyle Vehicle, dat VDL Nedcar voor Canoo gaat produceren, is het eerste voertuig dat de start-up in productie gaat brengen,’ aldus de juichende aankondiging van de Nederlandse autofabriek. Canoo zelf noemt zich ‘een bedrijf dat een doorbraak in elektrische voertuigen heeft ontwikkeld en het automotive landschap opnieuw uitvindt met gewaagde innovaties in ontwerp, pionierende technologieën en een uniek businessmodel dat het traditionele eigendom tart om de klant op de eerste plaats te zetten.’

Profiteren

Los van die holle kreten is Canoo eigenlijk gewoon één van de vele startups die proberen te profiteren van de onverbiddelijke opmars van elektrische auto’s. Het bedrijf is in 2017 opgericht door Ulrich Krant, voormalig leider van de elektrische divisie bij BMW, en mede-Duitser Stefan Krause die van Deutsche Bank afkomstig was. Zij hadden elkaar ontmoet bij Faraday Future, een andere EV-ontwikkelaar die al zeven jaar probeert een eerste model te lanceren, waar ze met ruzie zijn vertrokken. In 2018 kwam ook Karl-Thomas Neumann, eerder CEO van Opel, bij de ploeg maar hij stapte een goed jaar later al weer op. In juli vorig jaar vertrok ook mede-oprichter Krause, in april dit jaar gevolgd door Krant. Die laatste deelde niet mee waarom hij opstapte maar hij blijkt inmiddels aan de slag te zijn bij het team van Apple dat werkt aan zelfrijdende elektrische auto’s. Opvallend detail: eerder heeft Canoo zelf gesproken met Apple over een rol in dat project maar dat liep op niets uit.

Beurswaakhond

Tussendoor werkte Canoo enige tijd officieel samen met Hyundai maar daar werd in maart dit jaar ook al een eind aan gemaakt. Bovendien deelde het bedrijf mee dat het niet langer auto’s op abonnement wilde uitzetten, het model van bijvoorbeeld Lynk & Co, maar die gewoon wil verkopen. Eind vorig jaar kreeg Canoo een beursnotering via een Spac, een speciaal financieringsvehikel waarmee bedrijven snel en zonder veel rompslomp naar de beurs kunnen trekken. Maar Canoo kwam daarmee wel direct in het vizier van de Amerikaanse beurswaakhond SEC die een officieel onderzoek aankondigde naar de gestage uittocht van de oprichters en andere managers, de plotselinge verandering in het business model alsmede naar een door aandeelhouders aangespannen rechtszaak om vergoeding van geleden schade.

70 overnames

Canoo staat sinds april onder leiding van Tony Aquila. Van hem wordt gemeld dat hij inmiddels al zo’n 70 overnames en oprichtingen achter de rug heeft voor een totaalbedrag van 15 miljard dollar. Wikipedia vermeldt dat hij claimt ‘meer dan 100 patenten te bezitten waarvan er echter maar één geregistreerde bekend is.’ Onder Aquila’s leiding beoogt Canoo eind volgend jaar het mini-familiewagentje op de markt te brengen. VDL Nedcar hoopt er daarvan eind 2022 ook zo’n 1.000 te bouwen en dat in 2023 op te voeren naar 15.000. “We hebben een grondige zoektocht uitgevoerd naar onze eerste contractfabrikant en daarvoor aanzienlijke hoeveelheden tijd en middelen geïnvesteerd over de hele wereld”, aldus Aquila. “VDL Nedcar is dé juiste partner. Ze zijn de meest vertrouwde Europese fabrikant, overtroffen de concurrentie en bouwen producten van hoge kwaliteit voor toonaangevende merken. Onze investeringen zullen ons helpen snel op te schalen en onze missie te vervullen: betaalbare, speciaal gebouwde elektrische voertuigen voor iedereen mogelijk maken.”

Machtige concurrenten

Canoo heeft behalve het ‘lifestyle vehicle’ – prijs vanaf 34.750 dollar – ook een pick-up en een SUV in ontwikkeling. Dat gebeurt op basis van een modulair elektrisch platform, een systeem dat ook door Volkswagen Groep en de Renault-alliantie op grote schaal wordt toegepast. Belangstellenden kunnen inmiddels een optie nemen met een deposito van 100 dollar. “Dat betekent echter niet dat het ook vaste bestellingen zijn,’’ heeft Aquila vorige week tijdens een presentatie erkend. Met die drie voertuigen neemt de nieuwkomer het op tegen een reeks machtige concurrenten. Tesla hoopt volgend jaar haar Cybertruck te lanceren, Ford heeft veel succes met de elektrische versie van de F-150 en General Motors heeft net weer 53 miljard dollar tegen de verdere elektrificatie aangegooid, om de Volkswagen Groep of BMW maar niet te noemen.

Euforie

Bovendien is het in de wereld van de EV startups in de Verenigde Staten nogal onrustig. Lordstown Motors heeft net laten weten dat het misschien het eind van het jaar niet haalt. Bij dat bedrijf onderzoekt de SEC of het het opdrachtenboek niet te veel heeft opgepoetst. En dan is er ook nog Nikola dat een zogenaamd rijdende elektrische vrachtwagen van een helling liet rollen en voor die en andere misleidingen ook al de beursautoriteit op haar dak kreeg. Nio, weliswaar Chinees maar genoteerd in New York, had vorig jaar snel nieuw geld nodig om het hoofd boven water te houden. Bij VDL Nedcar lijkt het dus te vroeg voor euforie.

Lees ook:
VDL Nedcar gaat elektrische auto’s bouwen voor Amerikaanse startup Canoo

Nog veel vraagtekens rond VDL Nedcar’s klant Canoo - Automobielmanagement.nl

Nog veel vraagtekens rond VDL Nedcar’s klant Canoo

achtergrond

Rond het Amerikaanse EV-bedrijf Canoo, dat door VDL Nedcar wordt gepresenteerd als ‘belangrijke eerste stap om de toekomst op de langere termijn zeker te stellen’ is nog veel onduidelijk. Canoo blijkt, op zijn zachtst gezegd, nogal wispelturig. Het lijkt dan ook te vroeg om in Limburg al te hard te juichen, zeker ook omdat Canoo in Oklahoma tegelijk een eigen fabriek wil gaan bouwen.

Komst BMW-productie naar VDL goed voor 800 banen

‘Canoo, gevestigd in Californië, gaat ‘het meest ruimtebesparende elektrische voertuig op de markt brengen, pickups, minibussen en bestelwagens met een grote laadcapaciteit en een kleine voetafdruk. Het model, genaamd Lifestyle Vehicle, dat VDL Nedcar voor Canoo gaat produceren, is het eerste voertuig dat de start-up in productie gaat brengen,’ aldus de juichende aankondiging van de Nederlandse autofabriek. Canoo zelf noemt zich ‘een bedrijf dat een doorbraak in elektrische voertuigen heeft ontwikkeld en het automotive landschap opnieuw uitvindt met gewaagde innovaties in ontwerp, pionierende technologieën en een uniek businessmodel dat het traditionele eigendom tart om de klant op de eerste plaats te zetten.’

Profiteren

Los van die holle kreten is Canoo eigenlijk gewoon één van de vele startups die proberen te profiteren van de onverbiddelijke opmars van elektrische auto’s. Het bedrijf is in 2017 opgericht door Ulrich Krant, voormalig leider van de elektrische divisie bij BMW, en mede-Duitser Stefan Krause die van Deutsche Bank afkomstig was. Zij hadden elkaar ontmoet bij Faraday Future, een andere EV-ontwikkelaar die al zeven jaar probeert een eerste model te lanceren, waar ze met ruzie zijn vertrokken. In 2018 kwam ook Karl-Thomas Neumann, eerder CEO van Opel, bij de ploeg maar hij stapte een goed jaar later al weer op. In juli vorig jaar vertrok ook mede-oprichter Krause, in april dit jaar gevolgd door Krant. Die laatste deelde niet mee waarom hij opstapte maar hij blijkt inmiddels aan de slag te zijn bij het team van Apple dat werkt aan zelfrijdende elektrische auto’s. Opvallend detail: eerder heeft Canoo zelf gesproken met Apple over een rol in dat project maar dat liep op niets uit.

Beurswaakhond

Tussendoor werkte Canoo enige tijd officieel samen met Hyundai maar daar werd in maart dit jaar ook al een eind aan gemaakt. Bovendien deelde het bedrijf mee dat het niet langer auto’s op abonnement wilde uitzetten, het model van bijvoorbeeld Lynk & Co, maar die gewoon wil verkopen. Eind vorig jaar kreeg Canoo een beursnotering via een Spac, een speciaal financieringsvehikel waarmee bedrijven snel en zonder veel rompslomp naar de beurs kunnen trekken. Maar Canoo kwam daarmee wel direct in het vizier van de Amerikaanse beurswaakhond SEC die een officieel onderzoek aankondigde naar de gestage uittocht van de oprichters en andere managers, de plotselinge verandering in het business model alsmede naar een door aandeelhouders aangespannen rechtszaak om vergoeding van geleden schade.

70 overnames

Canoo staat sinds april onder leiding van Tony Aquila. Van hem wordt gemeld dat hij inmiddels al zo’n 70 overnames en oprichtingen achter de rug heeft voor een totaalbedrag van 15 miljard dollar. Wikipedia vermeldt dat hij claimt ‘meer dan 100 patenten te bezitten waarvan er echter maar één geregistreerde bekend is.’ Onder Aquila’s leiding beoogt Canoo eind volgend jaar het mini-familiewagentje op de markt te brengen. VDL Nedcar hoopt er daarvan eind 2022 ook zo’n 1.000 te bouwen en dat in 2023 op te voeren naar 15.000. “We hebben een grondige zoektocht uitgevoerd naar onze eerste contractfabrikant en daarvoor aanzienlijke hoeveelheden tijd en middelen geïnvesteerd over de hele wereld”, aldus Aquila. “VDL Nedcar is dé juiste partner. Ze zijn de meest vertrouwde Europese fabrikant, overtroffen de concurrentie en bouwen producten van hoge kwaliteit voor toonaangevende merken. Onze investeringen zullen ons helpen snel op te schalen en onze missie te vervullen: betaalbare, speciaal gebouwde elektrische voertuigen voor iedereen mogelijk maken.”

Machtige concurrenten

Canoo heeft behalve het ‘lifestyle vehicle’ – prijs vanaf 34.750 dollar – ook een pick-up en een SUV in ontwikkeling. Dat gebeurt op basis van een modulair elektrisch platform, een systeem dat ook door Volkswagen Groep en de Renault-alliantie op grote schaal wordt toegepast. Belangstellenden kunnen inmiddels een optie nemen met een deposito van 100 dollar. “Dat betekent echter niet dat het ook vaste bestellingen zijn,’’ heeft Aquila vorige week tijdens een presentatie erkend. Met die drie voertuigen neemt de nieuwkomer het op tegen een reeks machtige concurrenten. Tesla hoopt volgend jaar haar Cybertruck te lanceren, Ford heeft veel succes met de elektrische versie van de F-150 en General Motors heeft net weer 53 miljard dollar tegen de verdere elektrificatie aangegooid, om de Volkswagen Groep of BMW maar niet te noemen.

Euforie

Bovendien is het in de wereld van de EV startups in de Verenigde Staten nogal onrustig. Lordstown Motors heeft net laten weten dat het misschien het eind van het jaar niet haalt. Bij dat bedrijf onderzoekt de SEC of het het opdrachtenboek niet te veel heeft opgepoetst. En dan is er ook nog Nikola dat een zogenaamd rijdende elektrische vrachtwagen van een helling liet rollen en voor die en andere misleidingen ook al de beursautoriteit op haar dak kreeg. Nio, weliswaar Chinees maar genoteerd in New York, had vorig jaar snel nieuw geld nodig om het hoofd boven water te houden. Bij VDL Nedcar lijkt het dus te vroeg voor euforie.

Lees ook:
VDL Nedcar gaat elektrische auto’s bouwen voor Amerikaanse startup Canoo