Broos herstel en chiptekort nekken automarkt

In juni zijn in Nederland 26.883 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 22,4 procent minder dan in juli 2020. De daling is een gevolg van broos economisch herstel en vertraagde leveringen door voortdurende coronamaatregelen wereldwijd en – meer specifiek – het tekort aan computerchips, melden Bovag, RAI Vereniging en RDC.

Over de eerste zeven maanden van 2021 zijn de autoverkopen daarmee uitgekomen op 189.692, oftewel anderhalf procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovag en RAI Vereniging verwachten nog altijd dit jaar de 400.000 te kunnen halen ‘maar dat is sterk afhankelijk van de mate waarin de komende maanden het economisch vertrouwen herstelt en de coronapandemie kan worden beteugeld. Een aantal fabrikanten ondervindt bovendien hinder van het chiptekort en van logistieke verstoringen als gevolg van coronamaatregelen’.

Kia voert lijst aan

Kia voert in juni opnieuw de merkenlijst aan met 2.782 exemplaren en een marktaandeel van 10,3 procent. Dat is vooral te danken aan het succes van de Niro waarvan er 1.166 werden verkocht, terwijl er van de Picanto ook 753 werden geregistreerd.

Tweede op de merkenlijst is Volkswagen met 2.636 auto’s en een marktaandeel van 9,8 procent. De VW Polo staat met 919 stuks ook tweede wat modellen betreft. De full-electric ID.3 of ID.4 komen daar echter niet op voor. De topvijf bij de merken bestaat verder uit Toyota, Skoda en BMW. Opvallende nieuwkomer bij de modellen is de Ford Mustang Mach-E, waarvan er 644 op NL-kenteken werden gezet wat een marktaandeel van 2,4 procent vertegenwoordigt.

Broos herstel en chiptekort nekken automarkt - Automobielmanagement.nl

Broos herstel en chiptekort nekken automarkt

In juni zijn in Nederland 26.883 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 22,4 procent minder dan in juli 2020. De daling is een gevolg van broos economisch herstel en vertraagde leveringen door voortdurende coronamaatregelen wereldwijd en – meer specifiek – het tekort aan computerchips, melden Bovag, RAI Vereniging en RDC.

Over de eerste zeven maanden van 2021 zijn de autoverkopen daarmee uitgekomen op 189.692, oftewel anderhalf procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovag en RAI Vereniging verwachten nog altijd dit jaar de 400.000 te kunnen halen ‘maar dat is sterk afhankelijk van de mate waarin de komende maanden het economisch vertrouwen herstelt en de coronapandemie kan worden beteugeld. Een aantal fabrikanten ondervindt bovendien hinder van het chiptekort en van logistieke verstoringen als gevolg van coronamaatregelen’.

Kia voert lijst aan

Kia voert in juni opnieuw de merkenlijst aan met 2.782 exemplaren en een marktaandeel van 10,3 procent. Dat is vooral te danken aan het succes van de Niro waarvan er 1.166 werden verkocht, terwijl er van de Picanto ook 753 werden geregistreerd.

Tweede op de merkenlijst is Volkswagen met 2.636 auto’s en een marktaandeel van 9,8 procent. De VW Polo staat met 919 stuks ook tweede wat modellen betreft. De full-electric ID.3 of ID.4 komen daar echter niet op voor. De topvijf bij de merken bestaat verder uit Toyota, Skoda en BMW. Opvallende nieuwkomer bij de modellen is de Ford Mustang Mach-E, waarvan er 644 op NL-kenteken werden gezet wat een marktaandeel van 2,4 procent vertegenwoordigt.