De curatoren zijn niet enthousiast over het bod, want ze denken dat de opbrengst groter is als Saab in onderdelen wordt verkocht. Dat helpt dan wel een eventuele toekomst voor het merk om zeep, maar de curatoren dienen ook rekening te houden met de belangen van de schuldeisers. Overigens is het Zweedse Schuldenbureau (NDO), dat sinds kort de rechten van Saab Parts en Saab Automobile Tools heeft, van mening dat alleen die divisies al meer dan 247 miljoen euro waard zijn.

Het overnamebod van  Youngman behelst overigens het weer opstarten van de productie van de Saab 9-3 naast de bouw van een niet nader genoemd model van Lotus, zo meldt persbureau Reuters. Dat Lotus er zelf niet al te best voor staat en dat de nieuwe eigenaren van Proton (waarvan Lotus deel uitmaakt) er het liefst vanaf willen, maakt het overnamebod nog wat ingewikkelder.

Volvo Cars heeft ondertussen interesse in een deel van het machinepark van het failliete Saab. Het zou gaan om 14.000 gereedschappen, machines en testapparatuur. Dat meldt de Zweedse zakenkrant Dagens Industri. Volvo-woordvoerder Olle Axelsson heeft bevestigd dat er interesse is voor bepaalde onderdelen van Saab en dat er goed contact is met de curatoren. Er is echter nog niets beslist. Afgelopen week kwam ook het bericht naar buiten dat Volvo een ontwikkelingscentrum wil in Trollhättan, maar dat kon Axelsson niet bevestigen.

En dan is er ook nog het Zweedse nieuwsmedium Ttela.se dat meldt dat het Chinese BAIC (Beijing Automotive Investment) geïnteresseerd is in wat over is gebleven van Saab. Eventueel in een samenwerkingsverband met Panasonic, om samen elektrisch aangedreven auto’s te produceren. Wordt vervolgd.