Winterkorn is deze week door de officier van justitie in Braunschweig officieel in staat van beschuldiging gesteld wegens fraude en bedrog door het lange tijd geheim houden van het gesjoemel met dieselmotoren. Omdat het onderzoek nog lang niet rond is, zal de rechtszaak zelf op zijn vroegst ergens volgend jaar beginnen. De behandeling zal, gezien de ingewikkeldheid van het dossier en de vele belangen, lange tijd en mogelijk jaren gaan duren.

VW werd direct al getroffen door de aankondiging dat Winterkorn voor de rechter moet verschijnen. Het concern en huidig CEO Herbert Diess waren net met veel fanfare nieuwe modellen aan het lanceren rond de Autoshow van Shanghai toen het bericht uit Duitsland een grote domper op de feestvreugde bracht. ‘’De aanklacht was verder het gesprek van de dag, van een show was niets meer te bekennen,’’ schrijft de Süddeutsche Zeitung. Dichter bij huis werd ook de feestelijke start van de busjesdienst Moia in Hamburg, de eerste stap naar de nieuwe mobiliteit, danig verstoord.

Ernstiger echter is dat het hele dieselschandaal, dat VW net een beetje achter zich heeft gelaten, door een in alle openbaarheid gevoerde rechtszaak weer volledig opgerakeld zal worden, inclusief alle negatieve publiciteit van dien. ‘’Het mag dan een proces tegen Winterkorn zijn, de hele wereld weet dat hier eigenlijk VW terecht staat,’’ roept Handelsblatt. En tenslotte kan zo’n rechtszaak, zeker als de voormalige CEO veroordeeld wordt, ook opnieuw grote financiële gevolgen hebben voor de autofabrikant. Zo’n veroordeling zou impliciet betekenen dat VW ook in de fout is gegaan, wat erg goed uit zou komen voor de advocaten die nog altijd duizenden schadezaken tegen VW voeren. ‘’De officier van justitie spreekt eigenlijk namens negen miljoen gesjoemelde dieselauto’s,’’ zegt één van hen nu al.