Een mondiaal driejarenplan moet de zwaar getroffen fabrikant weer lucht – lees winst – geven. In alle perikelen rond voormalig topman Ghosn liep de vernieuwing van de modellenlijn averij op, daalden de verkopen en schudde de alliantie met Renault op zijn grondvesten. Net nu alles in Japan weer op de rails staat, volgt de coronacrisis. Er zijn rigoureuze maatregelen nodig en dat voedde de afgelopen weken veel publiciteit rond een nieuwsbericht ‘uit betrouwbare bronnen’ van nieuwsagentschap Reuters. Daarin wordt een vertrek uit Europa voorspeld. Nissan zou zich gaan concentreren op sleutelmarkten als China, Amerika en Japan. Waarbij het speelveld verder open komt voor alliantiepartners Renault en Mitsubishi.

Routekaart

Nissan Europa heeft duidelijk gemaakt dat het merk in ons deel van de wereld niet van plan is op de spaarbrander door te gaan. Duidelijk is wel dat de Japanners een weg zoeken om de productie in Spanje te stoppen. Voor hun merk draaide die ook voor de crisis al op een kwart van de capaciteit, zo vertellen de cijfers. Focus zou op het Britse Sunderland komen te liggen, met de nieuwe Juke en de nog te lanceren nieuwe Qashqai. Twee ‘brood- en botermodellen’ van het merk.

Investeringen daarvoor zijn gedaan, maar het ligt voor de hand dat de Brexit alsnog serieus zand in dat mechanisme kan gooien. Het goede nieuws is dat binnen de hervonden broederschap tussen Nissan en Renault platforms en motoren worden gedeeld. Productie in Renault-fabrieken is mogelijk en feitelijk een voor de hand liggende optie. Woordvoerder Judith Stolwijk van Nissan Nederland: “Met de Juke is de vernieuwing van de modellenlijn gestart. Sunderland is klaar voor de volgende stappen en Nissan zal zich als pionier van de EV ook met een elektrische modellenlijn manifesteren.” Inmiddels is er ook een nieuwe directeur voor Nissan Nederland aangesteld.

Ariya

In het gesprek met project designchef Giovanny Arroba wordt duidelijk dat juist de elektrische Ariya laat zien welke koers Nissan inslaat. De auto werd op de Tokyo Motor Show als concept gepresenteerd en wordt een van de acht EV’s die Nissan in de planning heeft, zoals we tijdens een recent bezoek aan hun R&D-afdeling noteerden. Het onderstreept maar weer eens dat Nissan met zijn lange ervaring en kennis van de batterijtechniek binnen de alliantie als EV-specialist geldt.

Het meest compacte toekomstmodel van die acht werd in Tokyo als IMk concept gepresenteerd. Wel voor productie voorbestemd, maar duidelijk verdere toekomst. Arroba geeft echter aan dat er aan de Ariya ‘weinig is dat niet in productie kan komen’. “Elektrificatie is zeker in een marktregio als Europa belangrijk. Ook omdat je daarmee echt een pagina kunt omslaan. De Ariya laat als speerpunt van de nieuwe modellenlijn zien waar we in de toekomst heen gaan in concept en vormgeving. Als je hem in Tokyo naast de IMk zag staan – al is dat nog een studie – ken je feitelijk het spectrum van onze brede EV-visie. Groot of compact, ze hebben dezelfde ontwerp-DNA en ook het compacte model krijgt de nieuwe chique en strakke vorm mee.”

Synergie Renault

De synergie tussen Nissan en Renault – en Mitsubishi – komt weer in rustiger water. Hoe ga je daarmee om in je modelontwikkeling? Met name in design en ontwikkeling? “Er komt als gezegd veel nieuws de komende tijd, maar laat ik het zo zeggen: het kán zijn dat we samen met de partners auto’s op dit platform gaan lanceren. Het is voor ons design tegelijkertijd een kans én een uitdaging. Je moet zorgen dat je de mogelijkheden in een gedeelde toekomst optimaal benut voor de efficiency van gedeelde componenten.”

De onzichtbare techniek zogezegd? “Klopt. Daar staat tegenover dat je met dit vlakke batterijplatform wel grote vrijheid schept om per merk grote vrijheid te houden bij het koetswerk daarbovenop. Historisch geldt bij ons ‘Doe wat andere merken niet durven’ en dat zie je terug in talloze iconische auto’s. Dat moet zo blijven.”

Het feit dat Nissan zijn erfgoed bewaakt – zo lijkt Arroba aan te stippen – geeft aan dat een herschikking in de lucht kan hangen, maar dat de Japanners geen plannen hebben om het Europese speelveld aan Renault over te laten. Het ligt voor de hand dat Renault en Nissan op verschillende specialismen en doelgroepen gaan mikken. Mitsubishi – zoveel werd intussen ook duidelijk – speelt een hoofdrol bij plug-in hybride technologie.

Dit artikel verscheen eerder in AM mei 2020