Daimler Groep heeft afgelopen jaar een winst geboekt van 6,6 miljard euro. Dat is veel beter dan de bijna 5,25 miljard die beursanalisten hadden verwacht, stelt Daimler zelf. Een snelle terugblik laat zien dat het ook een stuk beter is dan de 4,3 miljard winst over 2019. Mercedes-Benz Cars & Vans komt volgens voorlopige cijfers over 2020 uit op bijna 5,17 miljard winst, ook al beter dan de cijfers over het voorafgaande jaar. Daimler heeft afgelopen jaar wel ruim 1,87 miljard euro besteed aan de verdere herstructurering van de onderneming. De aangepaste winst, waarin dat soort kostenposten is verwerkt, komt met 8,64 miljard daardoor juist lager uit dan de 10,3 miljard over 2019. Ola Källenius, CEO van zowel Daimler als Mercedes-Benz, benadrukt ook dat de besparingen voorlopig onverminderd doorgaan. Hoeveel werknemers vorig jaar uiteindelijk zijn vertrokken moet blijken bij de definitieve jaarcijfers die op 16 februari worden gepubliceerd.

BMW

Bij BMW zijn de resultaten ook al ruim boven de verwachtingen uitgekomen. Daar heeft de autodivisie vorig jaar een positieve kasstroom gerealiseerd van 3,4 miljard euro vergeleken met 2,6 miljard in 2019. BMW geeft een aantal redenen voor de goede cijfers: hogere opbrengsten van de remarketing van gebruikte auto’s, voortdurende focus op de voorraden (ofwel auto’s bouwen die ook verkocht worden), lagere kosten voor garanties door de wereldwijde lockdowns en daarnaast hogere aanbetalingen van dealers met name in China en Groot-Brittannië, waar die dealers de op 1 januari gevallen Brexit-bijl voor wilden zijn. Daarnaast signaleert BMW dat de markten in veel landen een sneller herstel laten zien dan was verwacht.

Volkswagen

De grootste Duitse speler Volkswagen Groep deelde al eerder in een korte verklaring mee dat ‘het bedrijf ondanks de onzekere situatie aardig robuust is gebleken’. Dat leverde een operationele winst op van rond de tien miljard euro maar dan wel vóór de uitgaven vanwege dieselgate. De autodivisie realiseerde een positieve kasstroom van zes miljard euro. Ook VW spreekt daarbij van een sterk herstel in het vierde kwartaal met hogere verkopen dan in de voorafgaande drie maanden. In dat laatste kwartaal verkocht de groep wereldwijd 2,8 miljard auto’s, dat is een goede 30 procent van de jaarafzet van 9.305.000 voertuigen. Wel is het zo dat de verkopen in alle werelddelen ook in die laatste drie maanden van 2020 nog altijd lager uitkwamen dan een jaar eerder.

Jaguar Land Rover

Aan de andere kant van de Noordzee verrast Jaguar Land Rover ook al met mooie cijfers. Die gaan over het laatste kwartaal van 2020, het derde in het tot 31 maart lopende Britse boekjaar. JLR boekte in die drie maanden een winst van 439 miljoen pond ofwel 496 miljoen euro. Dat is ruim 135 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De kwartaalomzet kwam uit op 6,78 miljard euro, een stuk meer dan in het voorafgaande kwartaal maar nog altijd wel minder dan in 2019. JLR heeft in de eerste negen maanden van haar boekjaar in totaal al bijna 2,8 miljard euro weten te besparen, wat meer dan 4.000 medewerkers hun baan heeft gekost. “We zijn blij met deze sterke winst en kasstroom. Het weerspiegelt onze focus op winstgevende verkopen en kosten- en kasverbeteringen,’’ zegt financieel directeur Adrian Mardell die kennelijk na het aantreden van Thierry Bolloré als CEO de cijfers wat vaker mag toelichten.

Tesla

De financiële cijfers van Tesla zijn een zaak op zichzelf. Zoals eerder gemeld heeft Tesla afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 721 miljoen dollar vergeleken met een verlies van 862 miljoen dollar in 2019. Het is de eerste keer dat Tesla over een heel jaar winst heeft gemaakt maar dan wel grotendeels dankzij de 1,58 miljard dollar die werd ontvangen van andere autobouwers voor emissierechten. Een duidelijker cijfer is de brutowinst op de feitelijke auto-activiteiten die met nagenoeg zeven miljard dollar 58 procent hoger uitkwam dan een jaar eerder. De brutomarge bedroeg daarmee 25,6 procent vergeleken met 21,2 procent in 2019. Toch stelden de alleszins fraaie cijfers de beurs teleur. Het aandeel Tesla tikte voor de publicatie tegen de 900 dollar aan maar is inmiddels weer tot onder de 800 dollar gedaald. Grootaandeelhouder Elon Musk verloor daardoor in een paar dagen 10 miljard dollar, maar dan wel op papier natuurlijk.

Lees ook:
Daimler investeert 70 miljard euro in R&D en productie
Tesla boekt eerste jaarwinst dankzij emissierechten