“Het volledige effect ervan wordt wellicht pas zichtbaar ergens tussen maart en mei,’’ schrijft autofederatie Febiac. Ook wijst de auto-organisatie erop dat januari 2021 slechts 20 werkdagen telde vergeleken met 22 een jaar eerder.
BMW
De merkenlijst wordt in België aangevoerd door BMW met 4.446 auto’s en een marktaandeel van bijna 12 procent. Volkswagen, vaak de koploper, staat nu op nummer twee met 3.471 auto’s en 9,2 procent van de markt. Peugeot en Mercedes-Benz verkochten beide rond de 3.100 auto’s terwijl Ford de top vijf afsluit met rond de 2.100 stuks. De top tien wordt verder vol gemaakt met Audi, Volvo, Opel, Citroën en Renault.
Volkswagen
VW, dat verkocht wordt door het grootste Belgische dealerbedrijf d’Ieteren, verkocht ruim 1.600 auto’s minder dan in januari 2020, veruit het grootste verlies van alle automerken. Opel komt wat dat betreft op een tweede plaats met bijna 1.300 lagere registraties. Verder kwamen ook Audi, Renault en Dacia in januari bij de Belgen ruim 1.000 stuks lager uit dan in januari vorig jaar. Aan de andere kant verkochten Volvo, Mitsubishi, Mini, Tesla en de nieuwkomers Polestar en Cupra meer auto’s dan een jaar eerder, hoewel dat wel om bescheiden aantallen gaat.
Lees ook:
Belgische autokoper wil nog altijd naar de showroom
Belgische automarkt met 21,5 procent gekrompen